About Me

My Photo
burujerdi
Cinta kepada kerabat keluarga Rasulullah dan kasih kepada Tanah Melayu dan Iran. Sangat gembira bila berada di samping kawan-kawan.
View my complete profile

Tun Dr Mahathir

""...today the Jews rule this world by proxy. They get others to fight and die for them." - Tun Dr Mahathir Mohamad, describing how Jews get the dumb goyim to fight their wars for them.

Anti Politik Wang

Anti Politik Wang

Amerisrael

Dunia ini dibelah kepada tiga kategori: Dunia Pertama atau dunia kapitalis, Dunia Kedua, negara-negara yang masih mengamalkan komunisme atau sosialisme dan Dunia Ketiga, negara-negara yang masih dianggap mundur atau sedang membangun. Pada hakikatnya, walaupun sudah terapung konsep dunia tanpa sempadan atau perkampungan global, ia hanya terkurung dalam batas-batas penyebaran maklumat dan transaksi urusniaga. Imbangan kuasa di antara ketiga-tiga dunia agak pincang kerana dalam kebanyakan situasi, Dunia Ketiga lebih merupakan kancah rebutan khazanah dan agihan spera pengaruh antara kesepakatan Dunia Pertama dengan Dunia Kedua. Ia sebenarnya adalah jelmaan dari hubungan dua golongan: golongan mustakbirin ( penindas ) yang mewakili Dunia Pertama dan Dunia Kedua dengan golongan mustad'afin ( tertindas ) yang mewakili Dunia Ketiga.

Apabila kerajaan Dr Muhammad Mussadeq cuba menghakmilik-negarakan Anglo-Iranian Oil ( kemudian British Petroleum ) dalam tahun 1951, ia menggemparkan seluruh 'dunia bertamadun' dari Dunia Pertama dan Dunia Kedua. Sekatan antarabangsa dikenakan ke atas Iran hingga akhirnya membawa kepada pengembalian singgahsana merak Pahlavi hasil kodeta yang dicatur CIA. Semenjak itu, cengkaman Amerika ke atas Iran bertambah jitu dan Iran terpaksa duduk bercokol dalam dokongan dan manipulasi Amerika sehinggalah berlakunya kebangkitan rakyat Iran sekembalinya Ayatullah Khomeini memimpin revolusi tahun 1979.

Di pentas politik antarabangsa, peragaan konsep seperti bantuan kemanusiaan dan pembangunan, rangkaian pusat urusniaga komoditi, dialog Utara-Selatan, pemekaran budaya konsumerisme, peperangan proksi serta penjajahan bentuk-bentuk baru melalui media dan pusat pembelajaran ( sekolah dan IPT ) adalah bertujuan untuk mengekalkan kerangkakerja ekonomi-politik golongan mustakbirin. Pengekalan hubungan mustakbirin-mustad'afin dalam bentuk keterikatan mustad'afin akibat terhutang budi dengan pakej bantuan dan hubungan diplomatik ( tertakluk kepada takrif ) mustakbirin, beneficium accipere libertatum est vendere, mendominasi senario politik antarabangsa untuk sekian lama. Pola hubungan ini dikekalkan untuk menjamin status quo mustakbirin.

Penindasan dalam konteks hubungan ini tidak semata-mata dicirikan oleh faktor kemiskinan. Tema besarnya ialah kebebasan untuk menentukan halatuju tanpa terikat dengan mana-mana pihak dan kebebasan inilah yang sangat dikhuatiri oleh golongan mustakbirin. Mereka bimbang pengasingan negara-negara dari stratifikasi Dunia Ketiga akan membawa malapetaka terhadap amalan eksploitasi mereka. Pembebasan, bukannya pembangunan dan kemakmuran ekonomi yang boleh memacu pengasingan ini. Jika berlaku percubaan untuk merungkaikan pengkategorian ini, mereka akan mengatur strategi baru bagi menghadapinya. Pada waktu ini, strategi yang paling berkesan ialah menaburkan fenomena 'keganasan' - wujudnya puak militan yang ada kaitan dengan pengganas, adanya negara yang kononnya menjadi dalang kepada pengganas, tersimpannya senjata pemusnah yang mengancam dunia dan sebagainya.

Anehnya, setakat ini hanya orang-orang Islam dan negara-negara Islam saja yang menjadi sasaran. Dunia Islam yang dipaksa menerima hakikat pembahagian mereka sebagai Dunia Ketiga menjadi mangsa kepada percaturan pola hubungan itu.

Persoalannya, bilakah pula akan berlakunya kebangkitan golongan mustad'afin untuk merubah dunia dan melenyapkan pengaruh golongan mustakbirin dari terus mencengkam?










2 Comments:

  1. OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) said...
    bro anuar ni... main belakang ke atauwa belakang main....

    tajuddin anak maharajalela pasir salak sudah lama menyalak dah... tapi siapa nak dengar dulu.

    anuar ibrahim juga kena dengar jeritan anak babi merah di kawasan kg ambo iaitu di terbak, ketek tengah, bunuhan dll dikelantan yang diternak secara kecilan dan tradisional. janganlah dengar suara anak dayak, anak cina, anak hindraf saja. dengarlah suara jeritan anak kelantan yang miskin dan tak ada peluang kerja. tak kan nak makan pkr dan pakatan rakyat saje

    tapi anuar tak dengar jeritan anak kelantan yg dulu lagi gila kat dia.kelantan yang sambut anuar di stadium bila dia kena pecat dengan mahathir. diceritakan dia bermotosikal dari rumah kamaruddin mat nor pasir putih ke stadium kota bharu. orang kelantanlah dahulu patut dibela. melayu geogetown lah dulu patut dibela. mengapa anuar selalu beralih angin dan beralih kasih. dari sabah ke sarawak pulak. suara anak kadazan adakah tak mau dengar dah?

    anuar terbuat ke semua itu sebab masa jadi tpm dan timbalan presiden umno... suara siapa pun dia tak dengar. yg anuar dengar suara fulus... dollar and cent!
    berapa banyak kemiskinan kelantan, sabah, sarawak, penang masa itu anuar rungkaikan atau merdekakan?

    lawan tetap lawan. tanya tetap tanya. soal tetap soal. fikir tetap fikir. allah maha mengetahui...bro bekas idola ku anuar.
    Pemuda IKS said...
    Salam perjuangan,

    Pls check out datukshaifulkamal's comment on "Kenapa Tidak Memilih SETIAKAWAN?" at Pemuda IKS blog. We need your profesional point of view.

    “Memperkasa Generasi Baru”

    Pergerakan Pemuda
    UMNO Cawangan Taman IKS
    Bahagian Batu WP

    http://pemudaiks.blogspot.com

Post a Comment