About Me

My Photo
burujerdi
Cinta kepada kerabat keluarga Rasulullah dan kasih kepada Tanah Melayu dan Iran. Sangat gembira bila berada di samping kawan-kawan.
View my complete profile

Tun Dr Mahathir

""...today the Jews rule this world by proxy. They get others to fight and die for them." - Tun Dr Mahathir Mohamad, describing how Jews get the dumb goyim to fight their wars for them.

Anti Politik Wang

Anti Politik Wang

Amerisrael

Pemerintahan Maharaja Caligula hanya bertahan selama empat tahun. Beliau memerintah Rom secara kukubesi dan meninggalkan banyak kenangan pahit di kalangan rakyat Rom. Sebagai pemerintah ketiga setelah menggantikan bapanya Germanicus, beliau digeruni oleh setiap rakyat jelata kerana dianggap gila, tindakannya yang merosakkan, pantang dicabar dan menyimpan cita-cita untuk melebarkan sayap pengaruhnya hingga ke wilayah Inggeris walaupun tidak kesampaian. Kata-katanya yang tersohor, "oderint dum metuant" ( biarkan mereka benci selagi mereka dibelenggu ketakutan ) merupakan semboyan kediktatoran beliau.

Semboyan yang sama kini bergema dengan begitu nyaring sekali. Ia digenta oleh Amerika yang berhasrat untuk mencapai matlamat Pax Americana ke arah pembentukan dunia unipolar. Percaturan kuasa dibuat, sekutu diikat, negara yang hendak dikambinghitamkan dicari, jalan cerita direka dan operasi pun dimulakan. Ceroboh, ganas, sabotaj, mogok, sekatan antarabangsa dan perang merupakan hukuman ( verdict ) ke atas mana-mana negara yang hendak dijadikan mangsa. Pusat perancangannya bermula di Rumah Putih dan Pentagon. Apa yang penting ialah Amerika mesti dilihat sebagai suatu kuasa yang hebat dan berperanan sebagai penyelamat dunia. Amerika mesti ditakuti walaupun dibenci.

Benjamin R. Barber dalam Fear's Empire turut menyinggung peranan Amerika dalam menimbulkan fenomena 'gempar dunia'. Peristiwa 911, menuduh Iraq menyimpan senjata pemusnah dan terakhir sekali, niat untuk menyerang Iran adalah contoh-contoh klasik dan serangkaian peristiwa lain dianggap sebagai helah politik Amerika untuk menjustifikasi tindakan seterusnya. Begitu juga apa yang cuba ditelanjangkan oleh Noam Chomsky dalam bukunya A Culture of Terrorism. Garapan yang sama juga dibuat oleh Glenn W. Smith lewat karyanya The Politics of Deciet:Saving Freedom and Democracy From Extinction. Kesemuanya menggambarkan kelicikan Amerika untuk menyarungkan wajah ganas kepada orang lain sedang ia sendiri yang merancangnya. Walaupun ada di kalangan penulis yang begitu berhati-hati menggunakan perkataan untuk tidak menampakkan kerakusan Amerika, tetapi tembelang kejahatan Amerika tidak boleh ditutup. Manakan bangkai gajah boleh ditutup dengan nyiru.

Di samping itu, politik Amerika juga dikaitkan dengan gelaran hawkish dan owlish, burung pemangsa, kepada anggota senat Amerika era Bush. John Bolton, Richard Cheney, Donald Rumsfeld, Paul Wolfowitz dan Richard Perle dianggap sebagai mewakili golongan hawkish, sementara Collin Powell pula mewakili golongan Owlish. Kedua-duanya tetap pemangsa. Tidak ada mana-mana kerajaan di dunia yang memberi gelaran binatang pemangsa kepada anggota pentadbir kerajaan kecuali Amerika. Tujuannya begitu ketara, "oderint dum metuant" - biarkan mereka benci asalkan mereka takut.

Amerika sedang menyuburkan budaya takut di kalangan wargadunia terhadap mereka sedang mereka sendiri tidak mempunyai kekuatan sepertimana yang cuba dipaksakan ke atas wargadunia supaya menerimanya. Hanya keseragaman pemikiran dan penyatuan yang boleh mengekang kemaraan Amerika dengan segala kejahatannya. Keonaran mereka perlu dibanteras dari muka bumi ini.

1 Comment:

  1. Pemuda IKS said...
    Salam perjuangan,

    Pemuda IKS berpendapat bahawa langkah penyuburan budaya takut ini adalah untuk kawalan. Mereka menggunakan kaedah ini supaya mampu mengawal sesebuah kelompok atau golongan.

    Ada baik buruknya sistem sebegini. Mengawal tindak tanduk masyarakat akan mewujudkan keamanan. Tetapi kekangan untuk bersuara tidak membawa keharmonian.

    “Memperkasa Generasi Baru”

    Pergerakan Pemuda
    UMNO Cawangan Taman IKS
    Bahagian Batu WP

    http://pemudaiks.blogspot.com

Post a Comment