About Me

My Photo
burujerdi
Cinta kepada kerabat keluarga Rasulullah dan kasih kepada Tanah Melayu dan Iran. Sangat gembira bila berada di samping kawan-kawan.
View my complete profile

Tun Dr Mahathir

""...today the Jews rule this world by proxy. They get others to fight and die for them." - Tun Dr Mahathir Mohamad, describing how Jews get the dumb goyim to fight their wars for them.

Anti Politik Wang

Anti Politik Wang

Amerisrael

Niccolo Machivelli ( 1469-1527) dalam The Prince yang terbit sekitar tahun 1513 menyebut, "Denying the relevance of morality in political affairs and cruel, decietful tactics are justified in the act of pursuing and maintaining power. This implies that in the conquest for power the end justifies the means"; untuk mendapat kuasa dan demi mencapai matlamat, segala cara boleh digunakan. Cara yang dmaksudkan termasuklah segala perkara yang terangkum dalam daerah haram, tidak bermoral, anti kemanusiaan dan menjijikkan. Kaedah ini menguatkuasa hukum rimba, yang kuat itu benar. Ia memijak dan melangkah adab dan kesusilaan, ibarat senjata yang tidak bermata serta menganut prinsip yang amat rapuh. Bagi mereka yang terjebak, Tuhan seolah-olah boleh diajak berunding.

Dalam proses menuju Pemilihan Agung UMNO, fenomena ala Machiavelli sangat berleluasa. Calon-calon yang merebut jawatan masing-masing memasang strategi untuk mencapai matlamat. Para hulubalang dilantik untuk membawa mesej, menabur janji dan mengikat kesetiaan bagi pihak calon. Setiap pasukan yang bertugas akan disediakan dengan segala kemudahan, asalkan rancangan mengena sasaran. Semangat perlembagaan dan maruah parti diketepikan, malah dikhianati. Nilai persaudaraan dan setiakawan berada di hujung tanduk. Segala-galanya dilangkau semata-mata kerana kuasa. Benarlah kata-kata Lord Acton (1834-1902), "Power tends to corrupt, and absolute power corrupts absolutely".

Apa yang sangat menyedihkan ialah gejala tersebut membiak dan menular dalam sebuah parti yang rata-rata ahlinya terdiri daripada orang Islam. Dari atas permukaan, kita seakan-akan melihat para pemimpin sebagai wali hidup yang membenci segala bentuk kecacatan akhlak dan kemunkaran, mengajak rakyat kepada kebaikan dan penyatuan. Tanpa merasa sedikit pun janggal, mereka menyeru rakyat agar membuang jauh segala angkara dan kedurjanaan yang menggerogoti imej dan maruah bangsa. Sekadar retorik. Mereka berhujah untuk memukau dan bermain dengan perasaan rakyat, argumentum ad hominem. Ada double standard. Selepas itu, saban hari kita dijamu dengan berita-berita tentang penyalahgunaan kuasa, rasuah, skandal dan beraneka ragam kepincangan yang melibatkan para pemimpin. Jika ini dinafikan, kenapa semua orang berkata dan menjaja di merata-rata? Masakan pokok bergoyang kalau tidak ditiup angin. Ke mana akhirnya semua ini?

Pemimpin bangsa harus berdiri dan menaungi para pengikut sebagai manusia yang bertanggungjawab dan amanah. Mereka mesti cemerlang dari segi akhlak. Perwatakan mereka harus lulus ujian; ujian zaman dan tanggunggan. Jatidiri pemimpin harus kental dan tidak senipis kulit bawang.

Kuasa bukanlah anugerah dan keistimewaan. Kuasa adalah amanah dan penanggungjawaban. Ia akan dipersoalkan kelak ketika keluarga, rakan dan taulan sudah tidak dapat membantu.





0 Comments:

Post a Comment