About Me

My Photo
burujerdi
Cinta kepada kerabat keluarga Rasulullah dan kasih kepada Tanah Melayu dan Iran. Sangat gembira bila berada di samping kawan-kawan.
View my complete profile

Tun Dr Mahathir

""...today the Jews rule this world by proxy. They get others to fight and die for them." - Tun Dr Mahathir Mohamad, describing how Jews get the dumb goyim to fight their wars for them.

Anti Politik Wang

Anti Politik Wang

Amerisrael


Salahuddin Ayyubi membebaskan Jerusalem pada tahun 1187 setelah kota suci itu dikuasai oleh tentera Salib selama 88 tahun. Sebelum operasi pembebasan tersebut berjaya terlaksana, Salahuddin terpaksa berunding dengan penguasa-penguasa di Mesir dan menyatukan wilayah-wilayah Islam lain yang sedang berpecah-belah dan membawa mereka untuk duduk di bawah panji pemerintahan Abbasiyyah yang berpengkalan di Baghdad. Fakta perpecahan inilah yang terpaksa ditelan oleh umat Islam sekian lama sehingga menyebabkan mereka terpukul oleh ombak ganas tentera Salib sementara kehadiran Salahuddin dilihat sebagai penebus kembali maruah yang sudah tercemar itu.

Al-Quds terletak di tengah-tengah bagai jantung kepada umat Islam. Status yang diberikan kepadanya mencerminkan taraf dan wibawa umat. Degupan jantung Jerusalem sudah terlalu lama bergejolak, bergegar dan meratapi peneledoran umat hingga mengakibatkan ia tersangkut kembali dalam jaring penjajahan. Tubuhnya menjadi saksi ketika ia dirobek, dijarah dan dibelenggu. Bumi legasi kenabian yang sentiasa mengimbau suara langit kini merintih sakit kerana diceroboh Yahudi. Ia diasak dan direntap hingga lemas, ia dikekang dan dirantai serta dicampakkan dek gelegak kepanasan dan nafsu buas Yahudi. Satu billion lebih umat Islam di dunia tidak boleh berbuat apa-apa. Kita sekadar menyatakan simpati terhadap apa yang diperlakukan ke atas bumi para anbiya' itu.

Keruntuhan kerajaan Uthmaniyyah dan kemunculan negara-negara bangsa umat Islam yang terpisah-pisah selepas peperangan Dunia Kedua menyiat-nyiat lagi luka Jerulasem yang sudah sedia parah. Terlalu jerih untuk kita mengingati semula zaman mandat yang diagih oleh pemerintahan kolonial Inggeris, keserakahan zionisme, kecelakaan deklarasi Balfour ( 1917 ), pemindahan Yahudi secara berbondong-bondong ke Palestin, drama pemencilan umat dan pengerdilan semangatnya dalam ruanglingkup dan gagasan negara bangsa serta kelahiran 'anak haram' PBB yang dinamakan Israel.

Memang, zionis dengan segala gelagat dan kebiadabannya tidak berhak ke atas Palestin, manakala kewujudan negara Israel pula tidak sah sama ada ditinjau dari segi sejarah, undang-undang atau agama ( ini tidak termasuk mitologi zionis ). Israel dinamakan sebagai sebuah negara sempena pencerobohan dan perkosaan ke atas bumi anbiya' serta kejayaan mereka memperorak-perandakan umat Islam yang bermastautin di situ. Ia adalah harta rampasan dan mesti dipulangkan kembali kepada empunyanya, yakni umat Islam. Di sinilah terletaknya maruah umat, dan pengembalian Jerusalem kepada umat Islam bukan kerana tuntutan dan arahan OIC ( itupun sekiranya ada dalam agenda perjuangannya ), ia isyarat dan mandat keagamaan.

Kepentingannya bukan kerana ia akan menjadi ibu negara Palestin, tetapi kerana Jerusalem adalah kepunyaan umat Islam seluruhnya. Ia bukan milik Palestin atau Arab semata-mata.

Jika kita membelek wang kertas US satu dolar, di bahagian belakang sebelah kiri ada gambar sebuah piramid dan pada datarannya ada tertera ungkapan 'novus ordo seclorum' yang membawa maksud Orde Dunia Baru. Di puncak piramid pula terdapat gambar sebiji mata, lambang gerakan Illuminati, sebuah gerakan rahsia Yahudi. Ia seolah-olah sedang memerhati siapa saja yang terlintas, bagai mahu menjejak arah atau mengintip sebarang pergerakan.

Wang kertas Big Brother ( untuk meminjam gelaran yang digunakan oleh George Orwell ) ini menceritakan segala-galanya; perihal matlamat tersembunyi Amerika yang dibadoti Yahudi. Seperti yang digambarkan oleh George Orwell dalam novel klasiknya tentang sebuah masyarakat totalitarian yang dikuasai sepenuhnya oleh kerajaan yang dijolokinya sebagai The Party. Pemerintah tertingginya ialah Big Brother; yang mahu menongkat langit dan memasak bumi.

Semasa kepresidenan Bush ( tokoh besar yang dibaling kasut oleh seorang wartawan Iraq ), Rumsfeld, Cheney dan Wolfowitz duduk bersemayam di atas singgahsana The Principals; mengatur segala tipu muslihat dan rancangan jahat Amerika untuk menguasai dunia. Mereka melangkaui pemikiran strategis dunia dan secara antisipatif mengolah keadaan untuk membentuk lanskap politik peringkat antarabangsa. Dalam kebanyakan hal, adicorak ( megatrend ) dan arus perdana dunia ditentukan oleh mereka.

Amerika mahu diterima dan dianggap sebagai pemimpin global seperti yang dihasrat berdasarkan projek the New American Century ( PNAC ). Mereka mahu sentiasa kelihatan macho, garang dan sangat jantan. Ini tercermin dalam dasar rasmi Akademi Ketenteraan Amerika yang berurat dari doktrin Wolfowitz. Sebagaimana yang diucapkan oleh beliau sendiri, "America has and intends to keep military strengths beyond challenge", ia mahu dunia mengakui kehebatan, kelebihan dan keunggulannya. Malah mereka sanggup pergi lebih jauh lagi dari itu, supaya dunia memandangnya bukan sebagai polis dunia, pembuli atau lanun yang telah ditabali raja, tetapi Tuhan. Mereka mahu mengambil peranan Tuhan, "give them what is God". Di sebalik wajah garang itu, mereka mahu kelihatan amat manusiawi; memburu dan menghukum pengganas, menyelamatkan sesebuah negara daripada kekejaman pemerintah diktator serta melindungi warga dunia dari ancaman senjata pemusnah 'negara-negara liar' yang dimusuhinya.

Sejarah sudah cukup banyak mengajar kita tentang siapa atau lebih tepatnya, apa itu Amerika. Di Indochina;Vietnam, Laos dan Kemboja, di Grenada, Iraq dan Afghanistan, serta Jepun selepas pengeboman Pearl Harbour, mereka telah membunuh jutaan rakyat peribumi yang tidak berdosa secara kejam dan tanpa perikemanusiaan. Mereka mahu membuktikan bahawa Amerika boleh bertindak sewenang-wenang kepada siapa saja dan untuk alasan apa saja, tetapi berselindung di sebalik ungkapan dan perkataan paling lunak dan manusiawi. Mereka tidak pernah merasa bersalah dan perlu memohon maaf. Mereka tidak akan mendengar rintihan dan keluhan dunia. Tindakan mereka hanya untuk memenuhi suatu tanggungjawab sakral, a noble cause dan misi 'mengajar adab'.

Amerika pasti akan datang membawa tangannya yang disememehi seribu angkara dan durjana, tidak kira diceruk dan pelosok mana kita berada. Tanpa disedari mereka sebenarnya adalah mangsa kepada ideologi ciptaan sendiri, ideologi 'political correctness yang idiotic', sepertimana yang diungkap dengan bernas oleh Dato' Dr Hassan Ahmad dalam bukunya Ke Arah Kelahiran Melayu Glokal.






Pemerintahan Maharaja Caligula hanya bertahan selama empat tahun. Beliau memerintah Rom secara kukubesi dan meninggalkan banyak kenangan pahit di kalangan rakyat Rom. Sebagai pemerintah ketiga setelah menggantikan bapanya Germanicus, beliau digeruni oleh setiap rakyat jelata kerana dianggap gila, tindakannya yang merosakkan, pantang dicabar dan menyimpan cita-cita untuk melebarkan sayap pengaruhnya hingga ke wilayah Inggeris walaupun tidak kesampaian. Kata-katanya yang tersohor, "oderint dum metuant" ( biarkan mereka benci selagi mereka dibelenggu ketakutan ) merupakan semboyan kediktatoran beliau.

Semboyan yang sama kini bergema dengan begitu nyaring sekali. Ia digenta oleh Amerika yang berhasrat untuk mencapai matlamat Pax Americana ke arah pembentukan dunia unipolar. Percaturan kuasa dibuat, sekutu diikat, negara yang hendak dikambinghitamkan dicari, jalan cerita direka dan operasi pun dimulakan. Ceroboh, ganas, sabotaj, mogok, sekatan antarabangsa dan perang merupakan hukuman ( verdict ) ke atas mana-mana negara yang hendak dijadikan mangsa. Pusat perancangannya bermula di Rumah Putih dan Pentagon. Apa yang penting ialah Amerika mesti dilihat sebagai suatu kuasa yang hebat dan berperanan sebagai penyelamat dunia. Amerika mesti ditakuti walaupun dibenci.

Benjamin R. Barber dalam Fear's Empire turut menyinggung peranan Amerika dalam menimbulkan fenomena 'gempar dunia'. Peristiwa 911, menuduh Iraq menyimpan senjata pemusnah dan terakhir sekali, niat untuk menyerang Iran adalah contoh-contoh klasik dan serangkaian peristiwa lain dianggap sebagai helah politik Amerika untuk menjustifikasi tindakan seterusnya. Begitu juga apa yang cuba ditelanjangkan oleh Noam Chomsky dalam bukunya A Culture of Terrorism. Garapan yang sama juga dibuat oleh Glenn W. Smith lewat karyanya The Politics of Deciet:Saving Freedom and Democracy From Extinction. Kesemuanya menggambarkan kelicikan Amerika untuk menyarungkan wajah ganas kepada orang lain sedang ia sendiri yang merancangnya. Walaupun ada di kalangan penulis yang begitu berhati-hati menggunakan perkataan untuk tidak menampakkan kerakusan Amerika, tetapi tembelang kejahatan Amerika tidak boleh ditutup. Manakan bangkai gajah boleh ditutup dengan nyiru.

Di samping itu, politik Amerika juga dikaitkan dengan gelaran hawkish dan owlish, burung pemangsa, kepada anggota senat Amerika era Bush. John Bolton, Richard Cheney, Donald Rumsfeld, Paul Wolfowitz dan Richard Perle dianggap sebagai mewakili golongan hawkish, sementara Collin Powell pula mewakili golongan Owlish. Kedua-duanya tetap pemangsa. Tidak ada mana-mana kerajaan di dunia yang memberi gelaran binatang pemangsa kepada anggota pentadbir kerajaan kecuali Amerika. Tujuannya begitu ketara, "oderint dum metuant" - biarkan mereka benci asalkan mereka takut.

Amerika sedang menyuburkan budaya takut di kalangan wargadunia terhadap mereka sedang mereka sendiri tidak mempunyai kekuatan sepertimana yang cuba dipaksakan ke atas wargadunia supaya menerimanya. Hanya keseragaman pemikiran dan penyatuan yang boleh mengekang kemaraan Amerika dengan segala kejahatannya. Keonaran mereka perlu dibanteras dari muka bumi ini.

Pada peringkat awal, ia bermula dengan kewujudan sekumpulan Orientalis ( pengkaji hal ehwal ketimuran ). Semasa era klasikal, kita mengenali tokoh-tokoh seperti Gerbert d'Aurillac dan St Thomas Aquinus dan pada zaman moden ini penampilan Carra de Vaux dan Goldhizer meneruskan tradisi itu dengan peralihan paksi kajian. Kesemua mereka menghasilkan karya-karya yang bertujuan untuk 'mengenali' Dunia Islam secara khusus.

Sewaktu zaman klasik dahulu, mereka mendekati Islam untuk mengambil segala pengajaran bagi merapatkan jurang ilmu ( dalam konteks ini, menanamkan konsep penalaran di dalam kerangka ilmu Dunia Barat yang sebelum itu sarat dengan tahyul dan khurafat ) untuk merangsang, menyesuai dan membawa Dunia Barat ke Zaman Pencerahan atau Zaman Kebangkitan. Namun kemudian, tradisi ini diteruskan tetapi bukan lagi untuk mengambil manfaat ilmu-ilmu Islam seperti sebelum ini, ia digunakan untuk mengkaji watak, budaya dan segala yang berkaitan dengan masyarakat Islam. Tujuannya semata-mata untuk memperdaya umat Islam lalu memasukkan mereka dalam sangkar ilmu yang penuh dengan pembohongan dan kekeliruan. Para orientalis digunakan untuk menyusun strategi penjajahan melalui tajaan syarikat multinasional mereka ketika itu, VOC Belanda dan Syarikat Hindia Timur milik British. Dari sinilah kemungkinan bertunas dan mekarnya konsep politik pembohongan ( the politics of deceit ) .

Keadaan ini membuka tirai baru dalam hubungan Barat dengan Timur. Waktu Dunia Barat memasuki Zaman Kebangkitan, Dunia Islam pula terperuk di dalam kandang manusia bersalah setelah mereka terjajah ( akibat kerosakan yang berlaku di kalangan pemimpin mereka ) dan melihat Dunia Barat dengan penuh takjub lalu terpesona terhadap segala pencapaian dan kegemilangannya. Dunia Islam menghadapi impak kebudayaan Barat yang sangat hebat. Timbul perasaan kompleks rendah diri, kehilangan arah dan tenggelam punca di kalangan umat Islam. Mereka cuba mengisi kekosongan ini dengan menanam perasaan palsu dan merasai kelunakan igauan tentang kehebatan masa silam mereka. Bagi sesetengah cerdik pandai Islam, impak ini seolah-olah mendabrak mekanisme pertahanan diri hingga mereka terpaksa menyerah sepenuhnya kepada Barat.

Selepas itu, umat Islam berhadapan pula dengan tulisan-tulisan apologetik yang cuba meletakkan Islam dalam gagasan kemajuan Barat. Ia diterajui oleh sebilangan pemikir Barat diikuti kemudiannya oleh cendekiawan Islam sendiri. Para cendekiawan dan ahli politik Islam terperangkap dalam putaran ganas politik pembohongan yang begitu sistematik, realistik dan amat memukau.

Pada hakikatnya, rangkaian dan tradisi politik pembohongan ini berterusan sehingga sekarang, tetapi mengambil wadah yang sedikit berlainan - manipulasi media. Ia kini diurus-kendali oleh Amerika dan konco-konco mereka. Sasaran mereka tetap kepada Dunia Islam. Muncung meriam kini dihalakan ke benteng pertahanan umat Islam, itupun jika umat Islam masih mempunyai sistem pertahanan diri. Namun, bedilan telahpun dibuat oleh mereka.








Suatu sudut pandangan dari negeri China, tetapi sesuai untuk setiap negara yang sedang membangun. Sajak ini ditulis oleh Profesor Emeritus Fizik, Dr Duo-Liang Lin dari Universiti Buffalo, Amerika Syarikat dan dipetik dari Laman Blog Matthias Chang, Future Fast Forward. Sajak ini diterjemahkan secara harfiyah untuk renungan kita bersama.

Tatkala kami digelar Orang Sakit Asia, kami dianggap sebagai Bahaya Kuning

Apabila kami disebut sebagai bakal Kuasa Besar Dunia yang baru, kami disifatkan sebagai Ancaman

Ketika kami menutup pintu, kamu menyeludup dadah untuk kembali membuka pasaran

Semasa kami mengamalkan Pasaran Bebas, kamu tuduh kami cuba mengambil-alih tugas-tugas kamu

Pada waktu kami sedang hancur berantakan, kamu masuk menceroboh dan menuntut bahagian kamu

Setelah kami berusaha untuk membina kembali keruntuhan itu, kamu menyanggah agar kami memerdekakan Tibet kerana ia suatu penaklukan

Apabila kami cuba menjiwai Komunisme, kamu membenci kami kerana menjadi komunis

Namun tatkala kami menganut Kapitalisme, kamu juga membenci kami kerana menjadi kapitalis

Kerana rakyat kami berjumlah 1 billion orang, kamu kata kami sedang menghancurkan bumi ini

Ketika kami cuba menghadkan bilangan kami, kamu menuduh kami melanggar hak-hak asasi manusia

Ketika kami miskin, kamu sangka kami anjing

Apabila kami meminjamkan kamu tunai, kamu menyalahkan kami tentang hutang negara kamu

Pada masa kami membina industri-industri kami, kamu mendakwa kamilah punca pemanasan global

Tatkala kami membeli minyak, kamu menganggapnya sebagai eksploitasi dan pembunuhan

Namun apabila kamu berperang kerana minyak, kamu mengatakan bahawa ia adalah misi pembebasan

Sewaktu kami tenggelam dalam kemelut dan huru hara, kamu menuntut ditegakkan undang-undang

Ketika kami berpegang kepada peraturan dan undang-undang, kamu anggap kami memperkosa hak asasi manusia

Apabila kami membisu, kamu mahukan kebebasan bersuara

Setelah kami bersuara, kamu sifatkan kami sebagai pembenci bangsa asing yang telah dicuci otak

Kenapa kamu sangat membenci kami?

Kamu jawap, tidak, kami tidak membenci kamu

Kami juga tidak membenci kamu, tetapi adakah kamu memahami kami?

Sudah tentu, kata kamu. Kami mempunyai AFP, CNN dan BBC...

Apa yang kamu hendak daripada kami?

Berfikirlah dulu sebelum menjawab... kerana peluang kamu amat banyak

Cukuplah setakat ini. Sudah cukup tembelang kemunafikan untuk Dunia Yang Satu ini

Kami mahu Satu Dunia, Satu Impian dan Keamanan di Bumi

Bumi bundar biru yang besar ini cukup besar untuk semua orang

Duo-Liang Lin, Ph.D
Profesor Emeritus Fizik
Universiti Buffalo
Amerika Syarikat

Email : DLLIN@buffalo.edu

Niccolo Machivelli ( 1469-1527) dalam The Prince yang terbit sekitar tahun 1513 menyebut, "Denying the relevance of morality in political affairs and cruel, decietful tactics are justified in the act of pursuing and maintaining power. This implies that in the conquest for power the end justifies the means"; untuk mendapat kuasa dan demi mencapai matlamat, segala cara boleh digunakan. Cara yang dmaksudkan termasuklah segala perkara yang terangkum dalam daerah haram, tidak bermoral, anti kemanusiaan dan menjijikkan. Kaedah ini menguatkuasa hukum rimba, yang kuat itu benar. Ia memijak dan melangkah adab dan kesusilaan, ibarat senjata yang tidak bermata serta menganut prinsip yang amat rapuh. Bagi mereka yang terjebak, Tuhan seolah-olah boleh diajak berunding.

Dalam proses menuju Pemilihan Agung UMNO, fenomena ala Machiavelli sangat berleluasa. Calon-calon yang merebut jawatan masing-masing memasang strategi untuk mencapai matlamat. Para hulubalang dilantik untuk membawa mesej, menabur janji dan mengikat kesetiaan bagi pihak calon. Setiap pasukan yang bertugas akan disediakan dengan segala kemudahan, asalkan rancangan mengena sasaran. Semangat perlembagaan dan maruah parti diketepikan, malah dikhianati. Nilai persaudaraan dan setiakawan berada di hujung tanduk. Segala-galanya dilangkau semata-mata kerana kuasa. Benarlah kata-kata Lord Acton (1834-1902), "Power tends to corrupt, and absolute power corrupts absolutely".

Apa yang sangat menyedihkan ialah gejala tersebut membiak dan menular dalam sebuah parti yang rata-rata ahlinya terdiri daripada orang Islam. Dari atas permukaan, kita seakan-akan melihat para pemimpin sebagai wali hidup yang membenci segala bentuk kecacatan akhlak dan kemunkaran, mengajak rakyat kepada kebaikan dan penyatuan. Tanpa merasa sedikit pun janggal, mereka menyeru rakyat agar membuang jauh segala angkara dan kedurjanaan yang menggerogoti imej dan maruah bangsa. Sekadar retorik. Mereka berhujah untuk memukau dan bermain dengan perasaan rakyat, argumentum ad hominem. Ada double standard. Selepas itu, saban hari kita dijamu dengan berita-berita tentang penyalahgunaan kuasa, rasuah, skandal dan beraneka ragam kepincangan yang melibatkan para pemimpin. Jika ini dinafikan, kenapa semua orang berkata dan menjaja di merata-rata? Masakan pokok bergoyang kalau tidak ditiup angin. Ke mana akhirnya semua ini?

Pemimpin bangsa harus berdiri dan menaungi para pengikut sebagai manusia yang bertanggungjawab dan amanah. Mereka mesti cemerlang dari segi akhlak. Perwatakan mereka harus lulus ujian; ujian zaman dan tanggunggan. Jatidiri pemimpin harus kental dan tidak senipis kulit bawang.

Kuasa bukanlah anugerah dan keistimewaan. Kuasa adalah amanah dan penanggungjawaban. Ia akan dipersoalkan kelak ketika keluarga, rakan dan taulan sudah tidak dapat membantu.





Dunia ini dibelah kepada tiga kategori: Dunia Pertama atau dunia kapitalis, Dunia Kedua, negara-negara yang masih mengamalkan komunisme atau sosialisme dan Dunia Ketiga, negara-negara yang masih dianggap mundur atau sedang membangun. Pada hakikatnya, walaupun sudah terapung konsep dunia tanpa sempadan atau perkampungan global, ia hanya terkurung dalam batas-batas penyebaran maklumat dan transaksi urusniaga. Imbangan kuasa di antara ketiga-tiga dunia agak pincang kerana dalam kebanyakan situasi, Dunia Ketiga lebih merupakan kancah rebutan khazanah dan agihan spera pengaruh antara kesepakatan Dunia Pertama dengan Dunia Kedua. Ia sebenarnya adalah jelmaan dari hubungan dua golongan: golongan mustakbirin ( penindas ) yang mewakili Dunia Pertama dan Dunia Kedua dengan golongan mustad'afin ( tertindas ) yang mewakili Dunia Ketiga.

Apabila kerajaan Dr Muhammad Mussadeq cuba menghakmilik-negarakan Anglo-Iranian Oil ( kemudian British Petroleum ) dalam tahun 1951, ia menggemparkan seluruh 'dunia bertamadun' dari Dunia Pertama dan Dunia Kedua. Sekatan antarabangsa dikenakan ke atas Iran hingga akhirnya membawa kepada pengembalian singgahsana merak Pahlavi hasil kodeta yang dicatur CIA. Semenjak itu, cengkaman Amerika ke atas Iran bertambah jitu dan Iran terpaksa duduk bercokol dalam dokongan dan manipulasi Amerika sehinggalah berlakunya kebangkitan rakyat Iran sekembalinya Ayatullah Khomeini memimpin revolusi tahun 1979.

Di pentas politik antarabangsa, peragaan konsep seperti bantuan kemanusiaan dan pembangunan, rangkaian pusat urusniaga komoditi, dialog Utara-Selatan, pemekaran budaya konsumerisme, peperangan proksi serta penjajahan bentuk-bentuk baru melalui media dan pusat pembelajaran ( sekolah dan IPT ) adalah bertujuan untuk mengekalkan kerangkakerja ekonomi-politik golongan mustakbirin. Pengekalan hubungan mustakbirin-mustad'afin dalam bentuk keterikatan mustad'afin akibat terhutang budi dengan pakej bantuan dan hubungan diplomatik ( tertakluk kepada takrif ) mustakbirin, beneficium accipere libertatum est vendere, mendominasi senario politik antarabangsa untuk sekian lama. Pola hubungan ini dikekalkan untuk menjamin status quo mustakbirin.

Penindasan dalam konteks hubungan ini tidak semata-mata dicirikan oleh faktor kemiskinan. Tema besarnya ialah kebebasan untuk menentukan halatuju tanpa terikat dengan mana-mana pihak dan kebebasan inilah yang sangat dikhuatiri oleh golongan mustakbirin. Mereka bimbang pengasingan negara-negara dari stratifikasi Dunia Ketiga akan membawa malapetaka terhadap amalan eksploitasi mereka. Pembebasan, bukannya pembangunan dan kemakmuran ekonomi yang boleh memacu pengasingan ini. Jika berlaku percubaan untuk merungkaikan pengkategorian ini, mereka akan mengatur strategi baru bagi menghadapinya. Pada waktu ini, strategi yang paling berkesan ialah menaburkan fenomena 'keganasan' - wujudnya puak militan yang ada kaitan dengan pengganas, adanya negara yang kononnya menjadi dalang kepada pengganas, tersimpannya senjata pemusnah yang mengancam dunia dan sebagainya.

Anehnya, setakat ini hanya orang-orang Islam dan negara-negara Islam saja yang menjadi sasaran. Dunia Islam yang dipaksa menerima hakikat pembahagian mereka sebagai Dunia Ketiga menjadi mangsa kepada percaturan pola hubungan itu.

Persoalannya, bilakah pula akan berlakunya kebangkitan golongan mustad'afin untuk merubah dunia dan melenyapkan pengaruh golongan mustakbirin dari terus mencengkam?