About Me

My Photo
burujerdi
Cinta kepada kerabat keluarga Rasulullah dan kasih kepada Tanah Melayu dan Iran. Sangat gembira bila berada di samping kawan-kawan.
View my complete profile

Tun Dr Mahathir

""...today the Jews rule this world by proxy. They get others to fight and die for them." - Tun Dr Mahathir Mohamad, describing how Jews get the dumb goyim to fight their wars for them.

Anti Politik Wang

Anti Politik Wang

Amerisrael

Ada pihak mahu supaya TDM tidak meneruskan hasratnya untuk mendedahkan senarai nama perasuah yang sedang kalut merebut jawatan dalam PAU. Mereka mahu TDM memikir kesannya yang sangat detrimental kepada para calon jika mereka memang tidak bersalah. Apakah mereka tidak pernah memikirkan betapa gejala rasuah yang memekung dan bernanah dalam UMNO akan merebak, berjangkit dan membunuh UMNO, terutama sekali pada waktu sekarang yang memperlihatkan UMNO tidak lagi dianggap raison de'tre orang Melayu. Apakah mereka tidak melihat bangsa Melayu sedang hancur berantakan, justeru parti yang menerajui kerajaan dan menggubal segala perancangannya sedang dilanda sindrom mors tua, vita mea ( awak harus mati - dalam konteks ini kerjaya politik - agar saya hidup ) walau dengan harga berapa sekalipun.

Amanah untuk mengangkat martabat dan maruah perjuangan Melayu tidak boleh digalas oleh mereka yang ketandusan akhlak, tipis iman, masalah-masalah peribadi yang bergayutan di sekeliling pinggang dan memberatkan langkah, ada skandal, mementingkan diri sendiri dan sebagainya. Wadah perjuangan orang Melayu harus dipimpin oleh kalangan yang bersih, berwawasan dalam rangka menjulang kewibawaan bangsa, tidak self-centred dan yang jauh lebih penting, berakhlak. Pemimpin yang berakhlak bukan hanya bererti orang yang berpakaian rapi, cara jalan dan makan yang penuh beretiquette, sopan dalam tutur kata dan seumpamanya. Akhlak seorang pemimpin harus bulat; mengakar pada tuntutan agama dan adat budaya bangsa. Akhlak mereka seharusnya bersifat murabbi; membangun dan mendidik para pengikut untuk sentiasa peka dan siapsiaga dalam menjalani proses tazkiyatu'l-nafs ( penyucian diri, lahir dan batin ). Mereka bijak untuk mengukur dan menilai skala keutamaan perkara, membaca keadaan dengan penuh pengertian dan hemah serta menggarap sebarang persoalan secara kemas dan mantap. Kesemuanya diusap dengan iman dan taqwa kepada ALlah serta kecintaan kepada bangsanya.

Suka tidak suka, kita harus mengakui bahawa kebanyakan mereka yang sedang giat berpencak merebut tahta sudah boleh dianggap tidak relevan lagi; kerelevanan dalam ertikata memikul mandat dan amanah perjuangan bangsa. Ramai daripada kalangan mereka yang menyudikan pertarungan kini berhadapan dengan pelbagai fitnah dan tohmahan serta tuduhan dan dakwaan. Sekiranya ia fitnah dan tohmahan, tidak ada apa yang harus mereka bimbangkan. Sebaliknya pula, jika ia dakwaan dan tuduhan yang mempunyai asas terjebaknya mereka dalam perlakuan onar dan kemunkaran, mereka harus berundur dan yang lebih penting, bertaubat kerana mengkhianati amanah perjuangan agama, bangsa dan tanah air.

Di samping itu, gelagat tidak membenarkan atau sekurang-kurangnya menghadkan kebebasan bersuara dalam UMNO, enggan menerima kritikan secara terbuka dan berlapang dada serta mengesampingkan budaya nasihat-menasihati, UMNO, khususnya para pemimpinnya, harus belajar dari sejarah. Sikap sedemikian tidak akan mendatangkan keuntungan kepada parti apatah lagi bangsa. Ia akan pasti membawa keruntuhan. Segala pembesar dan pemerintah terdahulu tersungkur menyembah bumi apabila gejala-gejala ini terpelihara dan subur merajalela. Tidak ada yang terkecuali.

Untuk meruntuh atau membangun, tidak ada siapa yang harus memikulnya melainkan diri kita sendiri, tepuk dada tanyalah selera.




0 Comments:

Post a Comment