About Me

My Photo
burujerdi
Cinta kepada kerabat keluarga Rasulullah dan kasih kepada Tanah Melayu dan Iran. Sangat gembira bila berada di samping kawan-kawan.
View my complete profile

Tun Dr Mahathir

""...today the Jews rule this world by proxy. They get others to fight and die for them." - Tun Dr Mahathir Mohamad, describing how Jews get the dumb goyim to fight their wars for them.

Anti Politik Wang

Anti Politik Wang

Amerisrael

Apa yang hendak kita katakan tentang peribadi Melayu ini. Negarawan ulung, akitek bangsa, atau apa? Beliau pernah digelar MahaFiraun, Ultra-Melayu, Wira Dunia Ketiga dan bermacam lagi. Panggilan mesranya Che Det sentiasa bermain di bibir rakyat jelata. Seorang doktor perubatan yang gemar menyendiri sewaktu senggang dalam dunia DIY ( Do It Yourself ) kerana memiliki perkakasan lengkap seorang tukang kayu. Beliau pernah merawat pesakit tanpa sebarang bayaran kerana perasaan ihsan yang mekar dan berbunga dalam jiwanya, punya stamina dan tenaga yang luar biasa ketika bekerja dan menekuni tanggungjawab.

Sudah banyak memoir, autobiografi dan selingkaran kisah peribadi ditulis orang mengenainya dan kesemua digubah menurut persepsi dan penilaian yang tersendiri. Ketika orang sibuk berbicara dan berartikulasi tentang tema-tema besar seperti era dunia digital, Gelombang Ketiga, perkampungan global, pertembungan peradaban, abad Asia dan terpukau dengan jargon akademik lumayan seperti pemikiran lateral, pemetaan minda, lonjakan gergasi, ledakan maklumat dan seumpamanya, beliau kelihatan bersahaja, tetapi mendasar, membumi dan merakyat. Selama 22 tahun beliau menempuh onak dan menggagahi tribulasi. Ini belum lagi kita mengambil kira penglibatan dan pengorbanan beliau sebelum tempoh itu. Apa yang dapat kita katakan tentang peribadi Melayu ini.

Wawasan dan pencernaannya melangkaui zaman. Gagasan dan garapannya menembusi beberapa lipatan horizon. Beliau pernah tegak menongkah arus dan berpirau melawan asakan. Ketika orang gementar berhadapan dengan dua kuasa besar dunia suatu ketika dahulu, beliau merangka rancangan-rancangan yang akan mengangkat martabat bangsanya, mengajak untuk berfikir di luar kotak, mencetuskan kegemparan, memukul canang untuk merombak kebiasaan dan menggugat status quo. Tatkala diapungnya ide untuk mara menuju NIC - Negara Perindustrian Baru - meneroka di luar batas kesederhanaan dan mempersiapkan anak bangsa untuk menyambut cabaran dunia teknologi tinggi, meningkat upaya pemikiran dan ketrampilan; ramai yang skeptikal, malah berprasangka dan melemparkan pelbagai tuduhan.

Gegak suaranya mengimbau ke dasaran hati sambil membangkitkan kesedaran tentang erti suatu Bangsa Besar yang agung. Kehadirannya di pentas antarabangsa sangat dinantikan kerana ketulusan dan keberanian beliau menyuarakan pandangan. Beliau tidak mewakili Timur dan Barat ( walaupun kenyataannya sering cenderung ke Timur ), tetapi setiap kalimat yang dituturnya membawa isi dan erti kepada warga dunia, apatah lagi bagi mereka yang terpinggir, tertindas dan teraniaya.

Siapakah gerangannya watak dan peribadi Melayu ini? Ketika dunia menghadapi zaman-rosot tahun 1997 yang digambarkan mungkin lebih dahsyat dari the Great Depression, beliau menangkis dengan membawa pendekatan yang sama sekali berbeza. Beliau mengemukakan formulanya lain dari yang lain. Rakyat terlepas dan terselamat dari jerangkap samar yang dipasang oleh penggodam sistem kewangan dunia. Matthias Chang dalam Future Fast Forward:The Zionist Anglo-American Empire Meltdown menulis dalam kata pengantarnya tentang beliau, "...to Tun Dr Mahathir Mohamed, a great patriot who almost single-handedly defied the odds and defeated the Zionist international financiers during the 1997 financial crisis so that Malaysia remain independent. In a way, this is also my 'thank you' for his sacrifices in that incredible battle". Kini, Amerika dan negara-negara Eropah yang sedang menghadapi krisis kewangan meruncing terpaksa mengguna-pakai formulanya untuk menyelamatkan keadaan.

Memang beliau pemimpin Melayu yang memiliki sentuhan tangan ajaib, watak Melayu yang memperlihatkan suatu kelainan dan keluarbiasaan. Sejarah jarang sekali dapat melahirkan peribadi-peribadi terbilang yang sebegini dan bangsa Melayu amat bertuah kerana memilikinya. Apa yang dapat kita katakan tentang beliau...in a way this is also our 'terima kasih' for his sacrifices.


1 Comment:

  1. A Voice said...
    Kamu tulis best lah brader tapi besarkan lah font dan mudahkan lah colur background nak baca. Kami ni dah tua skit ...

Post a Comment