About Me

My Photo
burujerdi
Cinta kepada kerabat keluarga Rasulullah dan kasih kepada Tanah Melayu dan Iran. Sangat gembira bila berada di samping kawan-kawan.
View my complete profile

Tun Dr Mahathir

""...today the Jews rule this world by proxy. They get others to fight and die for them." - Tun Dr Mahathir Mohamad, describing how Jews get the dumb goyim to fight their wars for them.

Anti Politik Wang

Anti Politik Wang

Amerisrael

Pertukaran watak dalam plot politik Amerika tidak akan menjamin apa-apa kepada Dunia. Dalam beberapa dekad sebelum inipun sejarah dan nasib warga dunia ditentukan oleh imbangan kekuasaan dan hegemoni politik Amerika. Malah apa yang disebut sebagai 'balance of power' sebenarnya adalah 'balance of terror' yang teracu berdasarkan strategi, kehendak dan kepentingan Amerika.

Kita sudah mengalami dan berada sekian lama di dalam fasa soft power atau intelligent imperialism ( penjajahan pintar ) yang dimanipulasi oleh pakar perancang dan strategis Amerika. Segala-galanya diatur. Setiap perkembangan yang berlaku dalam kehidupan kita ditentukan oleh batas keizinan dan menurut skrip yang ditulis oleh Washington. Sebarang pelanggaran dan kedegilan untuk mematuhi akan pasti mengundang bencana dan menempah maut. Tambahan bajet besar bagi menampung operasi ketenteraan Amerika menjelaskan keadaannya kerana segala industri utama di Amerika - dari teknologi maya, eksplorasi angkasa, biotek hinggalah kepada hollywood - kesemuanya berkait secara langsung atau mempunyai kepentingan dengan Pentagon. Struktur dasar tertegaknya pentadbiran Amerika adalah bertitiktolak dari perkiraan peperangan.

Berdasarkan strategi Brezinski ( Zbigniew Brezinski merupakan bekas Penasihat Keselamatan Negara bagi pentadbiran Carter ), kerajaan Amerika mengguna-pakai kaedah dan langkah 'menceroboh' dalam setiap tindakannya ke atas mana-mana negara di dunia kecuali negara sekutu dan negara induknya Israel. Negara-negara yang agak buas dan liar akan dijinakkan melalui beberapa pendekatan dan metodologi. Kerangka asasnya masih bersifat agresi, antaranya:

1. menyubur rasuah di kalangan pemimpin tempatan
2. memeras-ugut pemimpin-pemimpin tempatan
3. menjalankan kempen media paling kotor dan jahat
4. pelbagai tindakan untuk menggugat kestabilan
5. sekatan dan embargo perdagangan
6. kodeta atau rampasan kuasa
7. menimbulkan provokasi di kalangan gerakan-gerakan pemisah
8. peperangan melalui proksi
9. serangan dan bedilan
10. penaklukan wilayah

Dalam skema penjajahan pintar ini, istilah-istilah yang diberi pentakrifan oleh Amerika seperti diplomasi, bantuan kemanusiaan, pengganas, negara sekutu, senjata pemusnah, kebebasan dan seumpamanya agak kacau dan bercelaru. Setiap sesuatu beralih tempat dan memakai kelongsong yang salah. Pemiawaian nilai seperti keadilan, ketelusan dan kebenaran juga tidak lagi jernih dan murni. Segala-galanya dipinda dan diubah menurut selera dan kepentingan Amerika.

Peranan Amerika sebagai pembuli dan penyangak antarabangsa sudah diketahui umum. Tabiat dan perwatakan ini cukup sinonim dengan Amerika kerana itu Amerika digelar sebagai the rogue nation. Ironinya, masih ada kalangan negara yang menjadi pengkagum dan meniru-niru gelagat pentadbiran Amerika.

Amerika tidak akan berubah warna dan corak walaupun Presidennya orang baru berkulit hitam. Falsafah dan prinsip teras tertubuhnya negara Amerika tidak mengizinkan perubahan itu. Ia telah mengakar umbi semenjak dahulu lagi.




0 Comments:

Post a Comment