About Me

My Photo
burujerdi
Cinta kepada kerabat keluarga Rasulullah dan kasih kepada Tanah Melayu dan Iran. Sangat gembira bila berada di samping kawan-kawan.
View my complete profile

Tun Dr Mahathir

""...today the Jews rule this world by proxy. They get others to fight and die for them." - Tun Dr Mahathir Mohamad, describing how Jews get the dumb goyim to fight their wars for them.

Anti Politik Wang

Anti Politik Wang

Amerisrael

Perubahan adalah suatu yang endemik dalam kehidupan manusia. Robert H. Waterman Jr. dalam The Renewal Factor menyebut bahawa "the constant is change" ( yang tetap itu perubahan ). Menyekat perubahan dianggap sebagai pekerjaan yang sia-sia dan mustahil. Tidak ada 'kemajuan', bagaimana sekali ia didefinisikan, yang akan berlaku tanpa perubahan. Malah katak di bawah tempurung pun akan berubah pada setiap hari, malah setiap detik dan ketika. Perubahan bergerak di atas premis harian atau detikan, sentiasa bergerak tanpa henti bagai air deras yang mengalir luncur. Perubahan adalah suatu proses pertumbuhan atau pembangunan. Ia juga merupakan proses kemunduran atau keruntuhan.

'Berani Berubah' adalah suatu aphorisme serta suatu percubaan niat untuk merungkai kebiasaan. Ia menjadi indikator suatu pihak yang tidak berpuas hati terhadap keadaan dan gelagat sedia ada. Ia mahu membentuk suatu kelainan dan mencipta perbezaan. Ia mahu meninggalkan kerangka tabiat yang membudaya lalu menggantikannya dengan yang lain. 'Berani Berubah' yang dipersembahkan oleh kelompok Dato' Mukhriz kemungkinan berhasrat untuk membongkar kebiasaan dalam sektor kepemudaan yang sudah hilang semangat, wibawa, halatuju, matlamat dan pengisian. Ia mahu meningkatkan upaya ketrampilan organisasi, penguasaan teknologi tinggi, penyempurnaan karakter dan watak yang menerasi agama dan budaya bangsa, mencorak sektor kepemudaan dengan lebih berprinsip dan bergaya, merintis kembali gerak langkah para leluhur yang pernah mencipta sejarah sambil menebus maruah pemuda yang selama ini agak tercalar dan tenggelam dalam lumpur kebasian sikap dan pendirian. Pendeknya, ia mungkin beragenda 'meruntuh dan membangun'; meruntuh segala amalan dan tradisi bebal sambil membangunkan di atas keruntuhan itu 'pemuda Melayu yang memiliki kemantapan semangat dan kebulatan watak'.

Dalam rangka memenuhi tuntutan tersebut, sektor kepemudaan harus memperbanyak dan mempelbagaikan program pengisian yang selama ini kehilangan - pengisian terhadap pembinaan jatidiri ( yang berkurikulum dan berpanjangan ), mahathabah berterusan ( untuk sentiasa memeriksa kekurangan dan memperbaiki kelemahan ) serta memperkasa ilmu dan amal Islam ( supaya tidak berlaku lencungan di perjalanan ), di samping mengukuhkan ikatan ukhuwah Islamiyah sesama anggota, menjabat persaudaraan kerana agama dan darah keturunan Zaman pemuda kompang dan pintu gerbang , pemuda 'ada wang ada balas' harus ditinggalkan. Pemuda harus kemas terisi dengan segala ilmu dan kekuatan yang melayakkan mereka untuk menjadi pemusaka agung agama dan bangsa; pemusaka risalah ilahiyah dan budaya wataniyah. Mereka harus jadi generasi Rabbi Radhiya yang selafaz dan sesemangat doa Nabi Ibrahim ke hadrat Allah.

Sektor kepemudaan yang Berani Berubah wajar menyematkan tekad untuk memberi makna dan isi kepada pepatah 'di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung', ubi bene ibi patria; semboyan yang dikumandangkan bagi kedaulatan bangsa di bumi bertuah ini. Mereka tidak akan mundur kerana kritikan dan asakan atau mara kerana pujian dan sanjungan. Mereka menyerlah dan mengungguli segala-galanya.

Pemuda Berani Berubah diharapkan dapat menjadi generasi paling konstruktif dan kontributif dalam memikul amanah perjuangan bangsa agar patah tumbuh hilang berganti dan esa hilang dua terbilang.










1 Comment:

  1. Cucu Tok Selampit said...
    Salam Tuan,

    Cantik presentation blog compare sebelum ini yang susah untuk dibaca. Minta izin untuk link blog.

    Salam ukhwah.

Post a Comment