About Me

My Photo
burujerdi
Cinta kepada kerabat keluarga Rasulullah dan kasih kepada Tanah Melayu dan Iran. Sangat gembira bila berada di samping kawan-kawan.
View my complete profile

Tun Dr Mahathir

""...today the Jews rule this world by proxy. They get others to fight and die for them." - Tun Dr Mahathir Mohamad, describing how Jews get the dumb goyim to fight their wars for them.

Anti Politik Wang

Anti Politik Wang

Amerisrael

Tragedi 13 Mei, 1969 dapat dianggap episod klasik dalam faham perkauman yang sudah mencapai klimaks. Ia menayangkan pembuakan semangat yang lama terpendam, meletus dan melimpahkan darah. Ia menonjolkan kegilaan yang memuncak, ketidakwarasan tindakan yang bertembung dengan amukan dendam. Kebijakan para pemimpin Melayu meredakan ketegangan dan menyabarkan bangsanya yang sudah habis perhitungan dapat menyelamatkan keadaan. Jika tidak, lenyaplah saki baki pendatang dan pupuslah petualangan.

Sewaktu kaum pendatang mengadakan perarakan keliling bandar sebagai manifestasi tour de force ( menunjuk-nunjuk kekuatan ), melaungkan slogan kebencian dan melakukan beberapa aksi menghina maruah orang Melayu - replika penyapu gergasi, berdiri di atas kereta sambil mengeluarkan kemaluan dan kencing sebagai simbol untuk membersih bumi Melayu daripada orang-orang Melayu sendiri, memaki hamun dan mengeluarkan kata-kata kesat terhadap bangsa Melayu - ia menyentak lamunan dan menyentap perasaan orang-orang Melayu. Mereka menerima reaksi spontan daripada bangsa Melayu apabila buku sudah bertemu ruas; kesabaran yang sudah sampai ke kemuncak dijawab dengan amukan oleh orang-orang Melayu. Kaum pendatang perlu diajar untuk beradab, mereka perlu ditunjukkan jalan keluar untuk kembali siuman.

Selepas itu, lahir segala macam teori penyatuan, analisis yang mencetuskan pergolakan dan formula untuk menghindar kejadian yang sama berlaku di kemudian hari. Kajian tentang pola sentrifugal ( perpecahan ) dan sentripetal ( penyatuan ) serta kemungkinan kesan akhirnya dibuat secara rinci dan mendalam. Apakah kelemahan dan kekuatan yang terdapat pada masyarakat majmuk dan bagaimana sumber kekuatan ini dapat dijana untuk memelihara kerukunan dan menjamin kestabilan? Perkara-perkara teras yang mentakrifkan keberadaan sesuatu kaum itu diminta untuk tidak diusik. Persetujuan dan pemeteraian sosial jangan diganggu-gugat. Kawasan sensitif dan isu-isu primer usah dimanipulasi. Kesemua kaum pada dasarnya bersetuju walaupun untuk tidak bersetuju dalam beberapa perkara sekunder. Masyarakat jadi tenteram seketika kerana masing-masing sedaya upaya cuba untuk surut kepada kehendak permuafakatan.

Kebelakangan ini, ada pihak yang berusaha mengeksploitasi keadaan. Timbul pelbagai isu, sikap dan tindakan yang boleh merencati kerukunan yang dinikmati bersama selama ini. Mereka menyondol dari berbagai-bagai arah, dari depan dan belakang, menyeret dan menghimpit orang Melayu sehingga ia tidak boleh bergerak. Ketika orang Melayu sibuk berlaga, memperagakan pasukan dan wawasan serta lupa yang mana satu teman dan yang mana satu lawan, silau di antara kaca dan permata, mempermainkan keikhlasan dan memperjudikan perjuangan, mereka pula sibuk mengambil kesempatan dan menggunakan titik kelemahan bangsa Melayu.

Pada waktu ini, mereka tahu bahawa Bangsa Gergasi ini sedang mabuk, kerana mereka juga tahu bahawa ular yang menyusur akar sudah ketawaran bisanya.








2 Comments:

  1. Pemuda IKS said...
    Salam perkenalan,

    Asas perjuangan Pemuda IKS adalah bermuafakat. Perintah yang diturunkan kepada Pemuda IKS dilasanakan dengan penuh amanah. Agenda perjuangan Pemuda IKS berbaur Hak Istimewa Orang Melayu disusuli meningkatkan taraf hidup masyarakat di Parlimen Batu. Pemuda IKS sentiasa bersedia menerima kritikan untuk memantapkan lagi pergerakan.

    Sokongan daripada saudara Burujerdi amat dihargai oleh Pemuda IKS. Pemuda IKS berasa amat berbesar hati dapat bekerjasama dengan saudara Burujerdi. Akhir kata, selamat berjuang!

    "Memperkasa Generasi Baru"

    Pergerakan Pemuda
    UMNO Cawangan Taman IKS
    Bahagian Batu WP

    http://pemudaiks.blogspot.com
    profit said...
    Dear Burujedi,
    13th May was a disaster.I still remember till this day about that episode.I was 13 years old and was stuck in a hotel in Chowkit road.I saw how the chinese and malays were parang fighting among themselves.They came into the hotel to look for chinese to be killed.They saw me but just left me there without helping me .Only the chinese that came to the hotel also looking for malays to be killed that help me send to stadium merdeka.I guess they saw me as a young boy,they do not have the heart to kill me.Live was very frightening as everybody is on the prowl to kill.
    For those who do not experienced it will think its cool to repeat that mistake again.
    I hope our politicians have some sense as not to repeat it again.Nobody is going to win in a war.

Post a Comment