About Me

My Photo
burujerdi
Cinta kepada kerabat keluarga Rasulullah dan kasih kepada Tanah Melayu dan Iran. Sangat gembira bila berada di samping kawan-kawan.
View my complete profile

Tun Dr Mahathir

""...today the Jews rule this world by proxy. They get others to fight and die for them." - Tun Dr Mahathir Mohamad, describing how Jews get the dumb goyim to fight their wars for them.

Anti Politik Wang

Anti Politik Wang

Amerisrael

Alter Ego Melayu

Umat Melayu sedang tenat mengalami dekadensi dalam pelbagai aspek; dekadensi yang menjurus kepada degenerasi. Kita tersangkut di tengah-tengah jaring, menjerat diri dalam paradoks nilai, terperangkap dalam permasalahan moral yang meruncing, terkekang oleh faham sinkritisme yang mengarati sikap dan pemikiran, mereceh-receh keimanan yang senipis kulit bawang. Orang Melayu bukan sekadar berada di persimpangan, ia tersasar dari landasan dan sedang terjerumus dalam lubuk puaka yang menyesakkan nafas. Orang Melayu kini sedang meluncur memasuki ambang kehancuran.

Umat Melayu menghadapi kekacauan yang fundamental; hakisan iman dan rosotan akhlak. Peningkatan jenayah sivil dan syariah yang melibatkan orang Melayu amat membimbangkan. Ia merupakan indikator rasmi kepada kekacauan yang fundamental ini. Bagaimana pula dengan angka yang tidak rasmi atau tidak dapat dikesan oleh penguatkuasaan hukum dan undang-undang? Kita sudah tergamak melintas kawasan larangan, berani mencabar hukum Allah dan melanggar segala batas dan sempadan; kita sudah jadi sebuah masyarakat amoral.

Beberapa dekad ini, kita asyik membicarakan soal keruntuhan moral dan kerencatan akhlak; rasuah, penyelewengan, kezaliman, penipuan, gejala murtad, penagihan dan seribu satu macam penyakit diri-batini. Segala sifat dan pencirian ini sama ada sedikit atau banyak, ketara atau tidak, ada pada kita. Ia bermula dari rumah kita sendiri, dibawa ke tengah kancah masyarakat dan bersarang di mana-mana sahaja kita singgah dan pergi. Kita memalit dan mengotorkan keadaan dengan sentuhan tangan kita sendiri. Lihatlah pada diri kita, rakan sejiran, saudara mara dan taulan. Mereka adalah cerminan diri kita sendiri; alter ego kita.

Daripada seorang penganggur, pelajar, peniaga ( korporat basahan, konglomerat picisan atau penjaja kaki lima ), kakitangan awam, ahli akademik, ulama', profesional, teknokrat, para pemimpin; kesemuanya bermasalah jika kita berakar umbi daripada juraian Melayu. Di antara adat budaya dan agama dengan realiti kehidupan orang Melayu, kelihatan percanggahan-percanggahan dan pertentangan-pertentangan yang nyata dan mencemaskan. Kita seolah-olah sudah bebas terlepas dari neraca ketuhanan. Orang Melayu sedang membentuk suatu fenomena baru yang bakal melupuskan wibawanya di persada dunia.

Mungkin kita belum sampai ke tahap menganggap 'God is dead' seperti di negara Barat suatu ketika dahulu, tetapi hembusan angin sesatnya sedang menjamah batang tubuh kita.




2 Comments:

  1. profit said...
    Dear Burujerdi,
    I totally agree with that the malays are declining in moral and standard.
    I just do not understand why the malays are so narrow minded when comes to religion?Almost everything is HARAM.They like to listen to the interpretation of the ustaz rather than read and make an analysis of their.They are afraid of coming to a conclusion because they are trained by the ustaz not to interpret on their own.Then the question comes to my mind is that they can write thesis by the volumes but could not use God given mind to make up up their mind on religious matter.
    These ustaz treated as if that we muslims are living in a glass type of akidah when somebody throw stone ,everything shatters.
    Malays have a very high ego.This due to the fact that they are spoon fed from the day they are born.So to deny that they are pampered,they put on a highly defensive behaviour to counter act.This is due to the fact that they are empty within,be it knowledge,wealth or spirit.Everything comes to them on a silver platter,be it education,jobs,business and to the extend of religious practice.
    burujerdi said...
    Salam ukhuwwah,

    Thanks for dropping a pen. What you opined must not be overlooked. This blind imitation and parroting has been disastrous, both to Islam and the Malays. Of course we are not liberal-minded Muslim, we know our parametres, but the so-called 'ustaz' should realised their discrepancies and shortcomings. They must not confine themselves under the shadow of the 19th century. After all, Islam has preached about 'the borderless world' 1,400 over years ago.
    Thank you again.

Post a Comment