About Me

My Photo
burujerdi
Cinta kepada kerabat keluarga Rasulullah dan kasih kepada Tanah Melayu dan Iran. Sangat gembira bila berada di samping kawan-kawan.
View my complete profile

Tun Dr Mahathir

""...today the Jews rule this world by proxy. They get others to fight and die for them." - Tun Dr Mahathir Mohamad, describing how Jews get the dumb goyim to fight their wars for them.

Anti Politik Wang

Anti Politik Wang

Amerisrael

Semacam ada suatu grand design, suatu agenda agung atau suatu rancangan besar ( Big Plan ) daripada satu puak bagi menghimpit dan mencekik-jerut bangsa Melayu terus-terusan sehingga kita secara sukarela diharapkan akan mengangkat bendera putih sambil menggencat kekuatan. Satu demi satu peluru dibedil ke arah benteng ketahanan bangsa Melayu. Serangan berjadual berstrategi licik yang dilancarkan hampir mengena sasaran. Tiupan nafiri perang berkumandang, memekakkan telinga dan menyakitkan hati orang-orang Melayu. Kini, mereka menghalakan bunyi riuh gendang perang mereka betul-betul pada bucu atap dapur kita; tempat kita menanak nasi dan menggulai ikan.

Buat kesekian kalinya mulut celupar Liow Tiong Lai, jurubicara puak ini menghamburkan kata-kata penuh bernafsu mereka. Kami mahu itu dan kami mahu ini. Dengan tempikan suara lunak bernada hipokrit, mereka menggesa kerajaan supaya 'hapuskan syarat pemilikan 30 peratus ekuiti Bumiputera dalam syarikat-syarikat senaraian awam bagi memastikan ia terus bersaing... ekuiti perlu dibuka, berikan kelonggaran agar sesebuah syarikat itu berdaya maju dalam menghadapi situasi ekonomi yang semakin meruncing'. Mereka sedar keupayaan kapitalis-kapitalis mereka boleh menelan seluruh kekuatan ekonomi orang Melayu. Mereka tahu bahawa satu-satunya perkara yang menyekat pemilikan sepenuh mereka dalam agihan kek ekonomi negara ialah dasar kerajaan yang dilihat oleh mereka sebagai pro-Melayu. Oleh itu dasar ini perlu dianjak dan diubah. Ia tidak sesuai dengan semangat persaingan dunia tanpa sempadan. Ia dianggap out-dated, usang dan retrogresif.

Dari DEB ke DEN, kerajaan telah merangka pelan penstrukturalan ekonomi yang agak berimbang, cuba meleraikan kemelut ketidakadilan sosial serta berusaha untuk membanteras gejala kemiskinan tegar. Walaupun DEB tidak mencapai matlamatnya untuk meningkatkan peratus pegangan kaum Bumiputera sebanyak 30 peratus, namun langkah-langkah kontigensi dalam bidang-bidang kritikal dan dianggap strategik bagi kaum Bumiputera terus diusaha dan dilaksanakan. Jika kita menilik dari aspek hak pegangan ini, kaum Bumiputera seharusnya memperolehi peratusan yang lebih dan tidak sekadar 30 peratus seperti yang ditetapkan. Kenyataan ini tidak perlu dipertahankan melalui debat-debatan atau hujah akademik yang panjang berjela-jela.

Sekiranya tuntutan mereka supaya kerajaan menghapuskan syarat pemilikan 30 peratus ekuiti Bumiputera dipertimbangkan, apakah kita tidak berhak menuntut agar peratusan ekuiti tersebut dinaikkan menjadi 50 atau 60 peratus? Apakah orang Melayu tidak berhak bersuara untuk menuntut supaya kerajaan menetapkan pemilikan perumahan baru kepada 60 peratus untuk Bumiputera termasuk rumah-rumah kedai dan pusat komersial dan tidak nisbah 30:70 yang memihak kepada mereka seperti sekarang? Bukankah tuntutan mereka itu tidak senafas dengan semangat Perlembagaan Fasal 152 dan Fasal 153? Bukankah tuntutan mereka itu bercanggah dengan semangat Kontrak Sosial?

Orang Melayu mesti bertegas untuk mempertahankan hak mereka. Usah nanti anak cucu kita terpaksa bersenandung meratapi binaan yang sudah runtuh, bernyanyi dengan irama derita kerana bumi yang dipijak sudah menjadi milik orang.






0 Comments:

Post a Comment