About Me

My Photo
burujerdi
Cinta kepada kerabat keluarga Rasulullah dan kasih kepada Tanah Melayu dan Iran. Sangat gembira bila berada di samping kawan-kawan.
View my complete profile

Tun Dr Mahathir

""...today the Jews rule this world by proxy. They get others to fight and die for them." - Tun Dr Mahathir Mohamad, describing how Jews get the dumb goyim to fight their wars for them.

Anti Politik Wang

Anti Politik Wang

Amerisrael

Isu perobohan kuil yang didirikan secara haram di Ampang ( harus tidak melalui permohonan rasmi, tidak ada kelulusan arkitektural dan kejuruteraan, tidak menurut spesifikasi, pendeknya tidak mengikut saluran dan kewajaran ) bukan sekadar runtuhnya sebuah bangunan untuk upacara agama Hindu. Ia sebenarnya lebih dari itu.

Kuil Sri Mahakaliaman ( anehnya kalau sudah haram peduli apa dengan nama ) khabarnya pernah dirobohkan ketika kerajaan BN memerintah dahulu. Ia didirikan semula oleh pihak yang merasakan bahawa kewujudan kuil di situ suatu keperluan agama walaupun ia tidak mengikut sebarang peraturan seperti juga kebanyakan kuil lain yang tumbuh macam cendawan di merata-rata tempat yang terdapat penganut agama Hindu bermastautin di kawasan tersebut. Seperti biasa, di peringkat awal pembinaan kuil, ia hanya mengambil ruang yang sedikit tetapi kemudiannya membesar dan semakin menyerlah. Kemungkinan ini berlaku kerana keperluan terhadap upacara agama Hindu.

Di sini, kita tidak mahu mempersoalkan tentang kebebasan beragama yang dijamin oleh perlembagaan negara. Itu adalah hak asasi setiap warga negara. Apa yang ingin disentuh ialah modus operandi pembinaan kebanyakan kuil; pacak sesuka hati tanpa proses yang sewajarnya dan dari saiz yang kecil ia semakin membesar dan kemudian mengharapkan pihak berwenang boleh menerima tanpa soal kerana ia merupakan isu agama - sensitif.

Insiden perobohan kuil di Ampang membuak menjadi isu intergriti pegawai kerajaan negeri, isu orang politik menebarkan jala pengaruh bagi mendapatkan simpati 'undi' serta ada sedikit rencah permainan sentimen kaum.

Apakah ada kewajaran Timbalan Yang Di Pertua MPAJ digantung tugasnya hanya kerana beliau sekadar melaksanakan tanggungjawabnya sebagai penjawat awam? Adakah kewajaran isu ini memerlukan campurtangan orang-orang politik sedangkan ia boleh diselesaikan di peringkat MPAJ sendiri? Adakah kewajaran untuk mewajarkan sesuatu yang terlebih dahulu dibuat secara haram seolah-olah berhabis daya untuk 'menegakkan benang yang basah'?








1 Comment:

  1. Anonymous said...
    Im surprised at your ignorance towards a sensitive issue like a temple. Im a hindu myself and i can understand that there are many temples that around which may not be legal.

    Having said that, some people in areas are not as wealthy as the others but need a place of worship. Why a temple is built in a particular location? That's one debate that one can go and on with. Religious reasons are often more than common sense.

    When it comes to a place of worship, it has got to be handled in a more diplomatic way.. You cannot expect one to keep quiet and just give logical explanations for the demolition.

    Being a sensitive issue, the govt personal handling the case should definitely get the consent of more than himself when taking a drastic action like destroying it don't you think?

    It can be anyone's place of worship, be a hundu,chinese,muslim, or even a christian. It must be handled with a tad more sensitivity.

    And your remark about the name of the temple?! Your statement is pure rude! How can you say the name does not matter since it was broken down?

    Maybe effort to learn about other religions before commenting would be good my friend.

    I would refrain from commenting if you don't know enough too..

    Nothing personal, just my thoughts..

    Cheers

Post a Comment