About Me

My Photo
burujerdi
Cinta kepada kerabat keluarga Rasulullah dan kasih kepada Tanah Melayu dan Iran. Sangat gembira bila berada di samping kawan-kawan.
View my complete profile

Tun Dr Mahathir

""...today the Jews rule this world by proxy. They get others to fight and die for them." - Tun Dr Mahathir Mohamad, describing how Jews get the dumb goyim to fight their wars for them.

Anti Politik Wang

Anti Politik Wang

Amerisrael

Kehilangan Adab

Bagaikan halilintar membelah bumi, laksana ribuan garuda menyerkup ruang angkasa, begitulah juga lelehan lava ketidakpuasan hati dan isu-isu perkauman yang mengepungi orang-orang Melayu. Kesemuanya kelihatan menyeringai; mengilatkan taring dan mengasah taji untuk membenam bangsa Melayu serta memadamkan obor-obor Islam. Anasir-anasir ini bergerak dari luar bagi melemah dan memukul terus bangsa Melayu.

Pada ketika ini, anasir-anasir asing tersebut mula berani menyelongkar struktur teras dan menakik-nakik tiang seri negara ini. Mereka mempersoalkan keabsahan Melayu sebagai bangsa pribumi sekaligus mempertikai tahta Raja-Raja Melayu, mencari ruang untuk memperkecilkan Islam sebagai agama rasmi, menimbulkan keraguan tentang penstrukturalan ekonomi negara yang mahu meningkatkan partisipasi kaum bumiputera, mencampakkan kekeliruan fakta tentang sejarah kerajaan Melayu yang panjang dan berliku-liku, mengurangkan dominasi politik Melayu dengan saranan mengujudkan parti politik tunggal tanpa mengira kaum, menggesa pelaksanaan meritokrasi tanpa melihat setting infrastruktur penempatan dan keupayaan fiskal orang-orang Melayu dan sebagainya. Pendeknya, mereka mahu orang-orang Melayu akur bahawa Tanah Melayu adalah sewilayah kawasan politik untuk semua dan jangan sekali-kali mengungkit-ungkit sejarah dan kedaulatan kerajaan Melayu silam. Bagi mereka, sejarah Tanah Melayu hanya bermula pada 31 haribulan Ogos, 1957.

Sementara itu pula, seperti sudah jatuh ditimpa tangga, orang-orang Melayu menghadapi penyakit-penyakit kronik yang mengintai saat untuk mencengkam dan membunuh terus keberadaannya di pentas dunia. Islam kian tergasir serta adat dan budaya kian terpinggir. Jurang generasi semakin melebar, institusi rumahtangga bagai hotel persinggahan, ikatan persaudaraan dan setiakawan boleh dijual-beli, adab dan akhlak menjadi perkakasan solek untuk dipamir, amanah dianggap anugerah serta kekuasaan dianggap keistimewaan; kesemuanya tergelincir dan tersasar landasan.

Keadaan semakin parah apabila pelanggaran-pelanggaran ini berterusan seolah-olah kita hidup tidak berpedoman dan mati tidak berhukum.

Kelemahan dan kecacatan kita memberi ruang yang seluas-luasnya kepada siapa saja untuk menginjak-injak maruah dan keperibadian kita. Orang Melayu harus bangkit dari dataran kehinaan ini dan menemukan dirinya kembali. Seperti kata-kata Profesor Syed Muhammad Naquib al-Attas, keadaan kucar-kacir kita disebabkan oleh punca yang satu, kita 'kehilangan adab'.

Kembalikanlah manusia Melayu kepada 'adabnya'.




0 Comments:

Post a Comment