About Me

My Photo
burujerdi
Cinta kepada kerabat keluarga Rasulullah dan kasih kepada Tanah Melayu dan Iran. Sangat gembira bila berada di samping kawan-kawan.
View my complete profile

Tun Dr Mahathir

""...today the Jews rule this world by proxy. They get others to fight and die for them." - Tun Dr Mahathir Mohamad, describing how Jews get the dumb goyim to fight their wars for them.

Anti Politik Wang

Anti Politik Wang

Amerisrael

Bumi kita pernah terjajah dan menjadi khazanah agihan spera kuasa antara Belanda, British dan Portugis. Setiap kali berlaku pergelutan dan pertempuran, orang-orang Melayu sentiasa berada di barisan hadapan bagi mempertahankan serta membebaskan bumi ini dari penjarahan dan pancangan kuasa-kuasa asing. Tanah Melayu mencapai kemerdekaan bukan dengan suapan 'sudu perak berdulang emas', bukan retorik di mimbar politik dan tidak berlaku dalam tempoh sekelip mata. Banyak pengorbanan yang telah dicurahkan; limpahan keringat, air mata dan darah. Para leluhur kita menelusuri jejak derita dan hidup dalam kemiskinan, via dolorasa, bergumpal dengan kehidupan yang serba getir, tetapi penuh semangat, azam dan cita-cita. Tanah Melayu harus bebas dan orang-orang Melayu kembali menebus maruah dan kedaulatannya.

Setelah bumi ini terlepas dari cengkaman penjajah, orang-orang Melayu sekali lagi melakukan pengorbanan besar dengan mengambil jalan kompromi politik. Kita menyerahkan sesuatu yang termahal bagi mana-mana bangsa yang bermaruah. Kita merelakan Tanah Melayu membuka babak baru dalam perkongsian hidup dan kuasa. Kita menerima kehadiran 'orang lain' dalam kelambu hidup kita. Bahkan, kita membiarkan 'orang lain' meneroka dan membina kehidupan mereka tanpa banyak kerenah dan persoalan. Orang Melayu tidak pernah diajar untuk mementingkan dirinya sendiri ibarat dedalu yang hanya melepaskan pucuk masing-masing.

Kita ungkap kembali kata-kata T.H. Tan seorang pemimpin China ketika menyatakan penghargaannya terhadap pengorbanan pemimpin-pemimpin Melayu pada ketika itu, "They stood willingly in favour of Chinese and Indian Alliance candidates. Not only did they forgo seats which would without question have been theirs, but they work tirelessly, unselfishly for the Chinese and Indian candidates. It was notable that not a single Chinese or Indian, 17 of them all lost his seat. I salute those UMNO leaders who made the sacrifice and a contribution of incalculable value to the cause of Malaya Independence".

Kini, senario sudah banyak berubah. Sekarang mereka sudah boleh mendebik-debik muka dan kepala kita. Mereka sudah boleh mempersoalkan apa saja yang terlintas di benak hati mereka. UMNO diminta untuk merubah persepsi sebagai parti pembuli. Mereka mahu jawatan Timbalan Perdana Menteri daripada kalangan bukan Melayu justeru bagi mereka UMNO tidak berkemampuan menubuh kerajaan dan memerintah sendiri. Mereka menggesa supaya empat kerusi tertinggi di dalam BN dipilih secara bebas oleh parti-parti komponen dan kerusi Timbalan Pengerusi BN harus juga daripada kalangan mereka. Apakah mereka akan berhenti setakat itu? Sudah pasti tidak. Mereka akan mula mencarik dan merobek kesepakatan dan nilai setia kawan. Mereka akan mula meminta bulan, bintang dan matahari. Mereka tahu inilah masa yang paling sesuai untuk bertindak kerana orang-orang Melayu sedang lemas dan lemah.

Apakah para pemimpin Melayu akan membiarkan keadaan ini berterusan? Jangan biarkan 'kata tak berjawab, gayung tak bersambut'. Kita punya maruah dan harga diri.










1 Comment:

  1. OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) said...
    hmmm.... diam ajelah. macam kura2 sembunyi kepala.

    berdebat pun takut. tahniah KJ kerana berani berdebat

Post a Comment