About Me

My Photo
burujerdi
Cinta kepada kerabat keluarga Rasulullah dan kasih kepada Tanah Melayu dan Iran. Sangat gembira bila berada di samping kawan-kawan.
View my complete profile

Tun Dr Mahathir

""...today the Jews rule this world by proxy. They get others to fight and die for them." - Tun Dr Mahathir Mohamad, describing how Jews get the dumb goyim to fight their wars for them.

Anti Politik Wang

Anti Politik Wang

Amerisrael

Penganugerahan bintang kebesaran Melayu yang membawa gelaran 'Datuk' kepada aktor protagonis Hindu, Shah Rukh Khan oleh kerajaan negeri Melaka hanya kerana beliau memilih backdrop salah satu adegan dalam filem lakonannya di Melaka, mencerminkan kemuflisan, kesuntukan dan kedangkalan pemikiran tahap melampau panel penilai penerima anugerah tersebut. Terlalu rendahnya nilai 'bintang kebesaran bangsa Melayu' itu sehingga ia boleh dianugerahkan sewenang-wenang kepada siapa saja yang difikir 'layak' oleh mereka.

Apakah mekanisme, prinsip-prinsip pemandu ( guiding principles ), kayu ukuran, sifat dan pencirian penerima, kelayakan serta piawai nilai dalam mengagih-agihkan bintang kebesaran Melayu itu? Siapakah pula yang layak menjawat panelis penilai tersebut? Apakah tidak adanya badan khas yang memantau dan menentukan penilaian terakhir setelah panel penilai memilih senarai penerima? Adakah ia soal favour dan favourites, bukan merit dan wibawa ketrampilan berdasarkan pembakuan akhlak dan nilai manusiawi serta adat dan budaya Melayu? Penganugerahan ini sebenarnya adalah cerminan kepada set nilai dan sistem budaya masyarakat Melayu. Ia tidak harus dibuat tanpa mengambil kira maruah, martabat dan kepentingan bangsa.

Sekitar awal tahun 1990an dahulu ( kalau tidak silap ), kartunis Lat ( Datuk ) pernah melakarkan karikatur senario kesibukan satu bahagian dari kawasan metropolitan. Ada watak si pengurup wang, pejalan kaki sedang sibuk menyeberangi jalan dan di antaranya adalah seorang India penjual kacang putih. Kelucuannya ialah watak-watak tersebut semuanya bergelar 'datuk' dan 'tan sri'. Gambaran yang dilukis oleh Datuk Lat mengandungi unsur satira dan realiti masyarakat di Tanah Melayu. Ia sangat tajam, menusuk dan membekas. Walaupun dibuat untuk tujuan mencuit hati, tetapi sarat dengan mesej dan pengajaran.

Datuk Lat melawak dengan hasil karikaturnya, bukan melahirkan pelawak-pelawak Melayu yang tidak tahu menempatkan diri dan maruah bangsanya?








0 Comments:

Post a Comment