About Me

My Photo
burujerdi
Cinta kepada kerabat keluarga Rasulullah dan kasih kepada Tanah Melayu dan Iran. Sangat gembira bila berada di samping kawan-kawan.
View my complete profile

Tun Dr Mahathir

""...today the Jews rule this world by proxy. They get others to fight and die for them." - Tun Dr Mahathir Mohamad, describing how Jews get the dumb goyim to fight their wars for them.

Anti Politik Wang

Anti Politik Wang

Amerisrael

Cinta Sabun Mandi

Dahulu, suara-suara protes yang menyentuh kedudukan orang-orang Melayu sangat langka dan timbul secara sporadik. Keadaan ini terpelihara kemungkinan kerana semangat yang dibaja dan disuburkan dari Kontrak Sosial. Pemeteraian kontrak sosial dianggap sesuatu yang sakral, walaupun ia tidak juga disenangi oleh beberapa fraksi dalam masyarakat Melayu. Pada ketika itu kedengaran imbauan suara amaran bahawa kaum pendatang tidak memiliki darjah kesetiaan yang tinggi terhadap bumi Melayu, tempat mereka dipaksa pindah ( atau sesetengah mungkin secara sukarela ingin berhijrah atas pelbagai sebab yang sedang bergolak di negara asal mereka ). Kesetiaan mereka ibarat 'cinta sabun mandi' - semakin digunakan semakin susut dan kurang wangi.

Kontrak sosial dari sudut implikasi boleh juga disifatkan sebagai 'setia sekufu selagi selesa' atau sering disebut sebagai 'marriage of comfort'. Bagi orang Melayu ia dianggap suatu pengorbanan; laksana menyerahkan sesuatu yang termahal bagi suatu bangsa yang berdaulat. Bagi kaum pendatang pula, pada hakikatnya mereka tidak mempunyai risiko apa-apa kerana kedatangan mereka ke Tanah Melayu adalah untuk mendapatkan sesuatu dan mereka telahpun memperolehinya, malah lebih dari apa yang datuk nenek dan mereka sendiri jangkakan.

Sewaktu zaman British, anak-anak muda mereka pernah dikerahkan untuk menganggotai angkatan tentera bagi menghambat dan menghapuskan komunis, tetapi kebanyakan daripada mereka bertindak meninggalkan negara ini. Justeru kerana itulah barangkali orang-orang Melayu merasakan kesetiaan kaum pendatang ini terhadap Tanah Melayu boleh dipersoalkan. Lagipun pihak British sendiri, dalam banyak keadaan, tidak melihat mereka sebagai golongan pribumi yang berhak ke atas negara ini. Ini jelas terbayang dari kata-kata Sir Hugh Clifford, Pesuruhjaya Tinggi British ke Tanah Melayu, "everyone in this country ( to ) be mindful of the fact that this is a Malay country, and we British came here at the invitation of Their Highness the Malay Rulers, and it is our duty to help the Malays to rule their own country". Hanya setelah Malayan Union diperkenalkan, pendirian pihak British mengenai perkara ini turut berubah. Perubahan pendirian ini sesuai bagi British kerana ia dilihat sebagai langkah strategik bagi menjamin kepentingan mereka.

Apapun perkembangan yang berlaku selepas itu, ia terakam kemas dalam sejarah. Dari satu peristiwa ke satu peristiwa, keletah mereka tidak memperlihatkan kecenderungan mereka untuk mendaulati bumi Melayu. Terakhir ini, isu kontrak sosial kembali bergema kerana diusik oleh tangan-tangan kotor yang berniat jahat. Paksinya sekali lagi bergegar dan menimbulkan reaksi yang bermacam ragam.

Nyatanya, cinta sabun mandi tidak akan mampu membersihkan kekotoran itu.






0 Comments:

Post a Comment