About Me

My Photo
burujerdi
Cinta kepada kerabat keluarga Rasulullah dan kasih kepada Tanah Melayu dan Iran. Sangat gembira bila berada di samping kawan-kawan.
View my complete profile

Tun Dr Mahathir

""...today the Jews rule this world by proxy. They get others to fight and die for them." - Tun Dr Mahathir Mohamad, describing how Jews get the dumb goyim to fight their wars for them.

Anti Politik Wang

Anti Politik Wang

Amerisrael

Semacam ada suatu grand design, suatu agenda agung atau suatu rancangan besar ( Big Plan ) daripada satu puak bagi menghimpit dan mencekik-jerut bangsa Melayu terus-terusan sehingga kita secara sukarela diharapkan akan mengangkat bendera putih sambil menggencat kekuatan. Satu demi satu peluru dibedil ke arah benteng ketahanan bangsa Melayu. Serangan berjadual berstrategi licik yang dilancarkan hampir mengena sasaran. Tiupan nafiri perang berkumandang, memekakkan telinga dan menyakitkan hati orang-orang Melayu. Kini, mereka menghalakan bunyi riuh gendang perang mereka betul-betul pada bucu atap dapur kita; tempat kita menanak nasi dan menggulai ikan.

Buat kesekian kalinya mulut celupar Liow Tiong Lai, jurubicara puak ini menghamburkan kata-kata penuh bernafsu mereka. Kami mahu itu dan kami mahu ini. Dengan tempikan suara lunak bernada hipokrit, mereka menggesa kerajaan supaya 'hapuskan syarat pemilikan 30 peratus ekuiti Bumiputera dalam syarikat-syarikat senaraian awam bagi memastikan ia terus bersaing... ekuiti perlu dibuka, berikan kelonggaran agar sesebuah syarikat itu berdaya maju dalam menghadapi situasi ekonomi yang semakin meruncing'. Mereka sedar keupayaan kapitalis-kapitalis mereka boleh menelan seluruh kekuatan ekonomi orang Melayu. Mereka tahu bahawa satu-satunya perkara yang menyekat pemilikan sepenuh mereka dalam agihan kek ekonomi negara ialah dasar kerajaan yang dilihat oleh mereka sebagai pro-Melayu. Oleh itu dasar ini perlu dianjak dan diubah. Ia tidak sesuai dengan semangat persaingan dunia tanpa sempadan. Ia dianggap out-dated, usang dan retrogresif.

Dari DEB ke DEN, kerajaan telah merangka pelan penstrukturalan ekonomi yang agak berimbang, cuba meleraikan kemelut ketidakadilan sosial serta berusaha untuk membanteras gejala kemiskinan tegar. Walaupun DEB tidak mencapai matlamatnya untuk meningkatkan peratus pegangan kaum Bumiputera sebanyak 30 peratus, namun langkah-langkah kontigensi dalam bidang-bidang kritikal dan dianggap strategik bagi kaum Bumiputera terus diusaha dan dilaksanakan. Jika kita menilik dari aspek hak pegangan ini, kaum Bumiputera seharusnya memperolehi peratusan yang lebih dan tidak sekadar 30 peratus seperti yang ditetapkan. Kenyataan ini tidak perlu dipertahankan melalui debat-debatan atau hujah akademik yang panjang berjela-jela.

Sekiranya tuntutan mereka supaya kerajaan menghapuskan syarat pemilikan 30 peratus ekuiti Bumiputera dipertimbangkan, apakah kita tidak berhak menuntut agar peratusan ekuiti tersebut dinaikkan menjadi 50 atau 60 peratus? Apakah orang Melayu tidak berhak bersuara untuk menuntut supaya kerajaan menetapkan pemilikan perumahan baru kepada 60 peratus untuk Bumiputera termasuk rumah-rumah kedai dan pusat komersial dan tidak nisbah 30:70 yang memihak kepada mereka seperti sekarang? Bukankah tuntutan mereka itu tidak senafas dengan semangat Perlembagaan Fasal 152 dan Fasal 153? Bukankah tuntutan mereka itu bercanggah dengan semangat Kontrak Sosial?

Orang Melayu mesti bertegas untuk mempertahankan hak mereka. Usah nanti anak cucu kita terpaksa bersenandung meratapi binaan yang sudah runtuh, bernyanyi dengan irama derita kerana bumi yang dipijak sudah menjadi milik orang.






Suasana yang sangat tidak menentu sekarang ini meminta kita mengambil sikap dan pendirian yang konsisten dengan dasar dan matlamat perjuangan bangsa yang selama ini dimanifestasikan melalui pelbagai kaedah dan jurusan menurut wasilah-wasilah yang sedia ada. Dari kepelbagaian itu kita mencabut dan memaparkan kembali segala semangat dan tuntutan hasil keprihatinan dan rasa kebertanggungjawaban sebilangan penulis, wartawan dan blogger seperti yang termaktub di dalam Deklarasi Janda Baik.

Deklarasi Janda Baik

Memandangkan keadaan politik yang gawat, cabaran dan gugatan terhadap kepimpinan Melayu yang lemah oleh pihak-pihak tertentu, dari dalam dan luar negara serta keadaan ekonomi dunia yang kucar kacir dewasa ini, maka KAMI, para penulis, wartawan dan blogger yang prihatin terhadap nasib bangsa, agama dan tanah air, yang bersidang di Janda Baik, Pahang mengambil sikap dan pendirian seperti berikut:

1. KAMI mendesak dan menuntut agar para pemimpin Melayu dari berbagai fahaman politik mengembelengkan tenaga, kerjasama dan buah fikiran demi mempertahankan keluhuran dan kekeramatan Perlembagaan Malaysia Tanpa Kompromi.

2. KAMI memberi amaran kepada para pemimpin politik Melayu dari semua fahaman ideologi agar jangan menjadi pemimpin Pak Pandir yang hanya menang sorak tetapi kampung halaman dan negara terjual kepada pihak asing.

3. KAMI juga memberi amaran keras kepada pihak-pihak tertentu yang memainkan sentimen perkauman dan mempertikaikan Hak Istimewa Melayu sepertimana yang termaktub dalam Perlembagaan Negara agar jangan mencetuskan permusuhan antara kaum, antara agama dan antara budaya oleh kerana mereka menganggap kepimpinan Melayu lemah dan boleh diperdagangkan untuk memenuhi agenda perkauman mereka.

4. KAMI juga memberi amaran keras kepada para pemimpin Melayu, khasnya UMNO, agar mereka jangan jadi pengkianat bangsa, agama dan tanah air hanya kerana didorong oleh nafsu kekayaan kebendaan, kuasa yang dipinjamkan Allah, hingga melupai tanggungjawab mereka terhadap generasi Melayu akan datang.

5. KAMI menggesa seluruh umat Melayu yang menjadi para pejuang bangsa, agama dan tanah air tanpa mengira aliran politik agar memilih barisan pemimpin mereka yang terbaik dan bersih dari korupsi, berbagai skandal yang memalukan, yang berwibawa, berilmu dan berjiwa dinamik untuk menerajui kerajaan dan badan-badan amanah lainnya.

6. KAMI memberi peringatan dan teguran ikhlas bahawa UMNO mesti melakukan revolusi mental dan perombakan pemikiran yang dekaden, konservatif, materialistik yang melampau, anti ilmu, berpuak-puak, mementingkan diri, kaum keluarga dan para kroni hingga sangup memperjudikan nasib bangsa, agama dan tanah air.

7. KAMI memberi amaran keras dan peringatan yang tulus ikhlas bahawa kepimpinan UMNO yang lemah, korup, rakus dan gila kuasa boleh menggerhanakan masa depan generasi muda Melayu dan rakyat yang telah memberikan sokongan mereka sejak 51 tahun UMNO memimpin kerajaan Malaysia.

8. KAMI juga ingin mengingatkan para pemimpin Melayu yang berkuasa agar jangan terlalu banyak berkompromi dengan golongan-golongan tertentu yang mempunyai agenda tertentu untuk melemahkan kepimpinan Melayu.

9. KAMI juga ingin mengingatkan para pemimpin Melayu yang berkuasa bahawa kelemahan kekuasaan politik Melayu akan membawa kehancuran dan penghapusan kuasa orang Melayu di bumi Malaysia yang bertuah ini.

10. KAMI menyeru dan menggesa rakyat Melayu bertindak proaktif dalam berbagai bidang kehidupan untuk menjamin kekuasaan politik Melayu tidak terhakis dan ketuanan Melayu dan Islam kekal subur selagi ada matahari dan bulan.

11. KAMI merafak sembah memohon agar Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja Melayu mempertahankan kedaulatan baginda seperti mana yang termaktub dalam Perlembagaan Malaysia dengan memberi sokongan moral kepada perjuangan umat Melayu dan Islam dalam berbagai lapangan hidup. Perlulah dihayati kedaulatan dan kedudukan Raja-Raja Melayu akan berterusan sekiranya rakyat Melayu dan umat Islam memperjuang dan mempertahankan institusi Raja tersebut.

12. KAMI dengan penuh takzimnya memohon Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja Melayu dan kaum kerabat baginda agar jangan mengkhianati dan melakukan sesuatu tindakan yang boleh menjejaskan institusi Raja dan melukai perasaan umat Melayu yang mempertahankan institusi Raja selama ini.

13. KAMI juga menyeru kepada kerajaan agar melaksanakan Keadilan dan Tanggungjawab sebagai pemerintah kepada semua rakyat Malaysia tanpa mengira kaum memandangkan Malaysia negara majmuk.

14. KAMI ingin memberi peringatan kepada bukan Melayu agar berpegang teguh pada kontrak sosial dan Perlembagaan Negara demi menjaga keharmonian hubungan antara kaum serta kesejahteraan dan keamanan yang kita sama-sama mempertahankannya.

15. KAMI yakin dan percaya bahawa Kebebasan suara Rakyat dan amalan Demokrasi mestilah dipertahankan oleh kerana rakyat yang memberi mandat dan amanah kepada parti-parti politik tertentu untuk berkuasa. Oleh hal demikian, KAMI akan bekerjasama dengan siapa saja, dan dari golongan mana sekali pun, demi memperjuangkan hak dan kebebasan Rakyat serta amalan Demokrasi di bumi Malaysia yang bertuah ini.

Inilah deklarasi yang tulus ikhlas yang KAMI abadikan sebagai cetusan rasa dari buah fikiran KAMI demi memperjuangkan hak dan kepentingan Rakyat, Keamanan dan Kesejahteraan Negara Malaysia.

KAMI rakamkan cetusan hati nurani Rakyat yang bernama DEKLARASI JANDA BAIK, bertempat di kediaman Sdr Syed Hussein Al-Attas, bertarikh 26 Oktober 2008


Bumi kita pernah terjajah dan menjadi khazanah agihan spera kuasa antara Belanda, British dan Portugis. Setiap kali berlaku pergelutan dan pertempuran, orang-orang Melayu sentiasa berada di barisan hadapan bagi mempertahankan serta membebaskan bumi ini dari penjarahan dan pancangan kuasa-kuasa asing. Tanah Melayu mencapai kemerdekaan bukan dengan suapan 'sudu perak berdulang emas', bukan retorik di mimbar politik dan tidak berlaku dalam tempoh sekelip mata. Banyak pengorbanan yang telah dicurahkan; limpahan keringat, air mata dan darah. Para leluhur kita menelusuri jejak derita dan hidup dalam kemiskinan, via dolorasa, bergumpal dengan kehidupan yang serba getir, tetapi penuh semangat, azam dan cita-cita. Tanah Melayu harus bebas dan orang-orang Melayu kembali menebus maruah dan kedaulatannya.

Setelah bumi ini terlepas dari cengkaman penjajah, orang-orang Melayu sekali lagi melakukan pengorbanan besar dengan mengambil jalan kompromi politik. Kita menyerahkan sesuatu yang termahal bagi mana-mana bangsa yang bermaruah. Kita merelakan Tanah Melayu membuka babak baru dalam perkongsian hidup dan kuasa. Kita menerima kehadiran 'orang lain' dalam kelambu hidup kita. Bahkan, kita membiarkan 'orang lain' meneroka dan membina kehidupan mereka tanpa banyak kerenah dan persoalan. Orang Melayu tidak pernah diajar untuk mementingkan dirinya sendiri ibarat dedalu yang hanya melepaskan pucuk masing-masing.

Kita ungkap kembali kata-kata T.H. Tan seorang pemimpin China ketika menyatakan penghargaannya terhadap pengorbanan pemimpin-pemimpin Melayu pada ketika itu, "They stood willingly in favour of Chinese and Indian Alliance candidates. Not only did they forgo seats which would without question have been theirs, but they work tirelessly, unselfishly for the Chinese and Indian candidates. It was notable that not a single Chinese or Indian, 17 of them all lost his seat. I salute those UMNO leaders who made the sacrifice and a contribution of incalculable value to the cause of Malaya Independence".

Kini, senario sudah banyak berubah. Sekarang mereka sudah boleh mendebik-debik muka dan kepala kita. Mereka sudah boleh mempersoalkan apa saja yang terlintas di benak hati mereka. UMNO diminta untuk merubah persepsi sebagai parti pembuli. Mereka mahu jawatan Timbalan Perdana Menteri daripada kalangan bukan Melayu justeru bagi mereka UMNO tidak berkemampuan menubuh kerajaan dan memerintah sendiri. Mereka menggesa supaya empat kerusi tertinggi di dalam BN dipilih secara bebas oleh parti-parti komponen dan kerusi Timbalan Pengerusi BN harus juga daripada kalangan mereka. Apakah mereka akan berhenti setakat itu? Sudah pasti tidak. Mereka akan mula mencarik dan merobek kesepakatan dan nilai setia kawan. Mereka akan mula meminta bulan, bintang dan matahari. Mereka tahu inilah masa yang paling sesuai untuk bertindak kerana orang-orang Melayu sedang lemas dan lemah.

Apakah para pemimpin Melayu akan membiarkan keadaan ini berterusan? Jangan biarkan 'kata tak berjawab, gayung tak bersambut'. Kita punya maruah dan harga diri.










Bagaikan halilintar membelah bumi, laksana ribuan garuda menyerkup ruang angkasa, begitulah juga lelehan lava ketidakpuasan hati dan isu-isu perkauman yang mengepungi orang-orang Melayu. Kesemuanya kelihatan menyeringai; mengilatkan taring dan mengasah taji untuk membenam bangsa Melayu serta memadamkan obor-obor Islam. Anasir-anasir ini bergerak dari luar bagi melemah dan memukul terus bangsa Melayu.

Pada ketika ini, anasir-anasir asing tersebut mula berani menyelongkar struktur teras dan menakik-nakik tiang seri negara ini. Mereka mempersoalkan keabsahan Melayu sebagai bangsa pribumi sekaligus mempertikai tahta Raja-Raja Melayu, mencari ruang untuk memperkecilkan Islam sebagai agama rasmi, menimbulkan keraguan tentang penstrukturalan ekonomi negara yang mahu meningkatkan partisipasi kaum bumiputera, mencampakkan kekeliruan fakta tentang sejarah kerajaan Melayu yang panjang dan berliku-liku, mengurangkan dominasi politik Melayu dengan saranan mengujudkan parti politik tunggal tanpa mengira kaum, menggesa pelaksanaan meritokrasi tanpa melihat setting infrastruktur penempatan dan keupayaan fiskal orang-orang Melayu dan sebagainya. Pendeknya, mereka mahu orang-orang Melayu akur bahawa Tanah Melayu adalah sewilayah kawasan politik untuk semua dan jangan sekali-kali mengungkit-ungkit sejarah dan kedaulatan kerajaan Melayu silam. Bagi mereka, sejarah Tanah Melayu hanya bermula pada 31 haribulan Ogos, 1957.

Sementara itu pula, seperti sudah jatuh ditimpa tangga, orang-orang Melayu menghadapi penyakit-penyakit kronik yang mengintai saat untuk mencengkam dan membunuh terus keberadaannya di pentas dunia. Islam kian tergasir serta adat dan budaya kian terpinggir. Jurang generasi semakin melebar, institusi rumahtangga bagai hotel persinggahan, ikatan persaudaraan dan setiakawan boleh dijual-beli, adab dan akhlak menjadi perkakasan solek untuk dipamir, amanah dianggap anugerah serta kekuasaan dianggap keistimewaan; kesemuanya tergelincir dan tersasar landasan.

Keadaan semakin parah apabila pelanggaran-pelanggaran ini berterusan seolah-olah kita hidup tidak berpedoman dan mati tidak berhukum.

Kelemahan dan kecacatan kita memberi ruang yang seluas-luasnya kepada siapa saja untuk menginjak-injak maruah dan keperibadian kita. Orang Melayu harus bangkit dari dataran kehinaan ini dan menemukan dirinya kembali. Seperti kata-kata Profesor Syed Muhammad Naquib al-Attas, keadaan kucar-kacir kita disebabkan oleh punca yang satu, kita 'kehilangan adab'.

Kembalikanlah manusia Melayu kepada 'adabnya'.




Dahulu, suara-suara protes yang menyentuh kedudukan orang-orang Melayu sangat langka dan timbul secara sporadik. Keadaan ini terpelihara kemungkinan kerana semangat yang dibaja dan disuburkan dari Kontrak Sosial. Pemeteraian kontrak sosial dianggap sesuatu yang sakral, walaupun ia tidak juga disenangi oleh beberapa fraksi dalam masyarakat Melayu. Pada ketika itu kedengaran imbauan suara amaran bahawa kaum pendatang tidak memiliki darjah kesetiaan yang tinggi terhadap bumi Melayu, tempat mereka dipaksa pindah ( atau sesetengah mungkin secara sukarela ingin berhijrah atas pelbagai sebab yang sedang bergolak di negara asal mereka ). Kesetiaan mereka ibarat 'cinta sabun mandi' - semakin digunakan semakin susut dan kurang wangi.

Kontrak sosial dari sudut implikasi boleh juga disifatkan sebagai 'setia sekufu selagi selesa' atau sering disebut sebagai 'marriage of comfort'. Bagi orang Melayu ia dianggap suatu pengorbanan; laksana menyerahkan sesuatu yang termahal bagi suatu bangsa yang berdaulat. Bagi kaum pendatang pula, pada hakikatnya mereka tidak mempunyai risiko apa-apa kerana kedatangan mereka ke Tanah Melayu adalah untuk mendapatkan sesuatu dan mereka telahpun memperolehinya, malah lebih dari apa yang datuk nenek dan mereka sendiri jangkakan.

Sewaktu zaman British, anak-anak muda mereka pernah dikerahkan untuk menganggotai angkatan tentera bagi menghambat dan menghapuskan komunis, tetapi kebanyakan daripada mereka bertindak meninggalkan negara ini. Justeru kerana itulah barangkali orang-orang Melayu merasakan kesetiaan kaum pendatang ini terhadap Tanah Melayu boleh dipersoalkan. Lagipun pihak British sendiri, dalam banyak keadaan, tidak melihat mereka sebagai golongan pribumi yang berhak ke atas negara ini. Ini jelas terbayang dari kata-kata Sir Hugh Clifford, Pesuruhjaya Tinggi British ke Tanah Melayu, "everyone in this country ( to ) be mindful of the fact that this is a Malay country, and we British came here at the invitation of Their Highness the Malay Rulers, and it is our duty to help the Malays to rule their own country". Hanya setelah Malayan Union diperkenalkan, pendirian pihak British mengenai perkara ini turut berubah. Perubahan pendirian ini sesuai bagi British kerana ia dilihat sebagai langkah strategik bagi menjamin kepentingan mereka.

Apapun perkembangan yang berlaku selepas itu, ia terakam kemas dalam sejarah. Dari satu peristiwa ke satu peristiwa, keletah mereka tidak memperlihatkan kecenderungan mereka untuk mendaulati bumi Melayu. Terakhir ini, isu kontrak sosial kembali bergema kerana diusik oleh tangan-tangan kotor yang berniat jahat. Paksinya sekali lagi bergegar dan menimbulkan reaksi yang bermacam ragam.

Nyatanya, cinta sabun mandi tidak akan mampu membersihkan kekotoran itu.






Sekurang-kurangnya ada yang mengenang budi dan tahu 'di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung'.

Sila layari http://balankumarpremakumaran.blogspot.com/

Tabik Che Det

Tabik Che Det kerana menyegarkan semangat kami
Tabik Che Det kerana membuka mata kami untuk menerobos ufuk
Tabik Che Det kerana menaikkan martabat kami seperangkat
Tabik Che Det kerana membakar api perjuangan bangsa yang telah malap
Tabik Che Det kerana menimbulkan persoalan untuk kami berfikir
Tabik Che Det kerana merangsang jiwa bangsa bagi menghadapi persaingan
Tabik Che Det kerana membawa kami melangkah ke hadapan
Tabik Che Det kerana menyediakan prasarana bangsa untuk kami bergerak maju
Tabik Che Det kerana menyuntik kesedaran bangsa bagi mempertahankan maruah
Tabik Che Det kerana memperkasa jatidiri bangsa yang sudah longlai
Tabik Che Det kerana meninggalkan legasi bangsa yang takkan ada pengganti
Tabik Che Det kerana mewariskan agenda bangsa yang gemilang
Tabik Che Det kerana merealisasikan impian bangsa dalam masa yang ringkas
Tabik Che Det kerana mengharumkan bangsa di persada dunia
Tabik Che Det kerana menyentak lamunan kami dari keaiban
Tabik Che Det kerana membangkitkan kami dari kerendahan diri
Tabik Che Det kerana mengangkat maruah dan 'izzah kami yang kian tenggelam
Tabik Che Det kerana menyuburkan iltizam kami untuk terus berjuang

Maaf Che Det kerana kami alpa, leka dan bersengketa
Maaf Che Det kerana kami lambat, menangguh-nangguh dan berpeluk tubuh
Maaf Che Det kerana kami sukar membaca langkah keramatmu
Maaf Che Det kerana kami serakah, gelojoh dan haloba
Maaf Che Det kerana kami tidak mengenang budi
Maaf Che Det kerana kami gagal meneruskan warisan agungmu
Maaf Che Det kerana kami 'Melayu yang mudah lupa'

Tabik Che Det
Terima kasih di atas segala-galanya
Terima kasih daun keladi

Belum reda kaum pendatang membuat onar dan kekecohan, tatkala api kemarahan orang Melayu masih hangat dan berasap, sekonyong-konyong timbul pula karenah mual kenyataan ofensif yang dimuntahkan oleh Tan Lian Hoe, Ketua Wanita Gerakan mengenai orang Melayu. Seperti yang diberitakan, beliau menyifatkan orang Melayu sebagai golongan muhajir dari kepulauan Melayu di Nusantara sama sepertimana kaum China dan India dari negara masing-masing. Pelbagai pihak tampil menjawab dengan membentang hujah sejarah, politik dan peradaban. Orang Melayu kelihatan defensif dan apologetik.

Di sini kita tidak bertujuan untuk menyorot kembali fakta sejarah dan meneropong kronologi kedatangan mereka ke Tanah Melayu. Apa yang hendak kita sentuh ialah sifat dan perwatakan anak cucu kaum pendatang ini setelah mereka diberi taraf kerakyatan oleh para pemimpin Melayu; setelah jurang ketidakadilan kaum dileburkan, setelah ruang dibuka seluas-luasnya kepada mereka untuk mengaut segala rezeki yang terdampar di bumi ini dan setelah mereka mengecapi sebuah kehidupan yang jauh lebih baik berbanding dengan para leluhur di bumi asal mereka.

Kita telah melihat dan merasai pengalaman pahit apa yang telah mereka lakukan pada insiden atau tragedi 13hb Mei 1969. Kita telah juga melihat dan mengesan komplot dan konspirasi mereka apabila mereka menyogokkan tuntutan demi tuntutan setelah menyedari orang-orang Melayu berada dalam keadaan lemah dan bertelagah. Pada waktu krisis perlembagaan, konfrontasi team A dengan team B di dalam UMNO pada tahun 1988 hingga membawa kepada pengharaman UMNO, kes pemecatan DSAI dan munculnya gerakan reformasi dan akhir sekali apabila wakil rakyat daripada kalangan mereka memenangi kerusi yang lebih banyak pada PRU ke 12 yang baru lalu, mereka semakin tegar, berani dan biadab. Jelasnya, apabila orang-orang Melayu bermasalah dan berkeadaan lemah, mereka melangkah mara dengan derap yang lebih sekata dan tersusun. Mereka mencanangkan berbagai-bagai ketidakadilan ( kononnya ), salah guna kuasa orang Melayu dan mencabar peruntukan Perlembagaan tentang hak dan keistimewaan orang Melayu. Desakan, tuntutan dan kehendak mereka tidak akan terhenti di situ. Atas nama 'perubahan dan kemajuan', mereka akan terus mencabar dan mengganggu-gugat status quo orang Melayu.

Tidak kira sama ada di dalam PR atau BN, mereka akan setia selagi selesa dengan perkembangan keadaan. Namun, apabila mereka merasakan kesempatan terbuka untuk mereka mendesak dan bertindak, tiada apa yang menghalang mereka dari mendapat apa yang mereka inginkan. Dari segi perkiraan politik, sudah tentulah parti-parti dominan Melayu sama ada dalam PR atau BN akan menawarkan sesuatu yang lebih kepada mereka demi undi dan kuasa. Akhirnya, keuntungan berada di pihak mereka.

Masih segar dalam ingatan kita bagaimana mereka mengarak sebuah penyapu besar di atas lori sebagai simbol untuk menyapu keluar orang-orang Melayu dari tanah tumpah darah mereka sendiri sebelum berlakunya tragedi 13 Mei dahulu. Jangan biarkan ia berulang. Orang Melayu jangan jadi macam 'anjing yang tetap bercawat ekor, walaupun 10 jong sudah masuk ke pelabuhan'.






Langit politik Melayu kelihatan mendung, kelam dan suram. Angin yang mengarak awan tidak menampakkan kelembutannya, hembusannya agak berat dan kasar. Ada tragedi yang sedang merentap kesentosaan bangsa ini. Tragedi persengketaan dan bahang perpecahan. Masing-masing sedang asyik mengadu domba, memekatkan air yang sedia keruh dan tenggelam mabuk dalam kebanggaan puak, klik dan regu.

Ikatan persaudaraan terungkai dan semboyan perang berkumandang di merata-merata pelosok hingga ke ceruk pedalaman. Setiap orang diseret untuk menyatakan pendirian, untuk berpatah arang dan berkerat rotan. Seolah-olah tiada yang berkecuali dalam 'permainan menuding jari' atau the blame game ini. Siapa dapat menelanjangkan siapa dan siapa pula akan mendedahkan keaiban siapa. Setiap pihak berseronok dengan fakta dan angka tentang keburukan pihak yang dimusuhi. Ini bukan lagi ribut dalam cawan. Ia suatu epidemik; bahana penyakit yang mengharamkan rahmat Allah untuk turun mencurah-curah.

Sekali lagi ia suatu epidemik; virus minda dan hati yang berjangkit dan bakal melumpuhkan bangsa ini.

Kita tidak punya banyak masa untuk menyelamatkan bangsa Melayu dari mengalami kehancuran total. Anak cucu kita bakal melukut di tepi gantang; mengemis di buminya sendiri. Peneledoran kita akan menyebabkan kita tergadai seluruh apa yang kita miliki; asakan mereka sudah kian terasa panas dan ganas. Mereka menanti-nanti saat kelekaan kita, saat dan ketika bangsa Melayu lupa daratan, bergelumang dalam masalah yang ditempah sendiri; berpecah belah dan terbuai galak dalam the blame game.

Kesemua ini harus berhenti, sekarang. Para pemimpin Melayu ( politikus, cendiakawan, ulama', profesional ) harus mendapatkan formula penyelesaian segera bagi mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Mereka harus duduk semeja, berunding dan mencari jalan keluar terhadap setiap kebuntuan yang kita hadapi dan kita yakini Islam telah menawarkan segala-galanya.

Jangan nanti kita 'memang sorak kampung tergadai'.

Penganugerahan bintang kebesaran Melayu yang membawa gelaran 'Datuk' kepada aktor protagonis Hindu, Shah Rukh Khan oleh kerajaan negeri Melaka hanya kerana beliau memilih backdrop salah satu adegan dalam filem lakonannya di Melaka, mencerminkan kemuflisan, kesuntukan dan kedangkalan pemikiran tahap melampau panel penilai penerima anugerah tersebut. Terlalu rendahnya nilai 'bintang kebesaran bangsa Melayu' itu sehingga ia boleh dianugerahkan sewenang-wenang kepada siapa saja yang difikir 'layak' oleh mereka.

Apakah mekanisme, prinsip-prinsip pemandu ( guiding principles ), kayu ukuran, sifat dan pencirian penerima, kelayakan serta piawai nilai dalam mengagih-agihkan bintang kebesaran Melayu itu? Siapakah pula yang layak menjawat panelis penilai tersebut? Apakah tidak adanya badan khas yang memantau dan menentukan penilaian terakhir setelah panel penilai memilih senarai penerima? Adakah ia soal favour dan favourites, bukan merit dan wibawa ketrampilan berdasarkan pembakuan akhlak dan nilai manusiawi serta adat dan budaya Melayu? Penganugerahan ini sebenarnya adalah cerminan kepada set nilai dan sistem budaya masyarakat Melayu. Ia tidak harus dibuat tanpa mengambil kira maruah, martabat dan kepentingan bangsa.

Sekitar awal tahun 1990an dahulu ( kalau tidak silap ), kartunis Lat ( Datuk ) pernah melakarkan karikatur senario kesibukan satu bahagian dari kawasan metropolitan. Ada watak si pengurup wang, pejalan kaki sedang sibuk menyeberangi jalan dan di antaranya adalah seorang India penjual kacang putih. Kelucuannya ialah watak-watak tersebut semuanya bergelar 'datuk' dan 'tan sri'. Gambaran yang dilukis oleh Datuk Lat mengandungi unsur satira dan realiti masyarakat di Tanah Melayu. Ia sangat tajam, menusuk dan membekas. Walaupun dibuat untuk tujuan mencuit hati, tetapi sarat dengan mesej dan pengajaran.

Datuk Lat melawak dengan hasil karikaturnya, bukan melahirkan pelawak-pelawak Melayu yang tidak tahu menempatkan diri dan maruah bangsanya?








Sekadar mengungkapkan kembali bait-bait asertif lagu Warisan yang sangat mendambakan penyatuan bangsa Melayu dan kesedaran tentang harga diri dan nasib peradabannya, kita perturunkan sebagai renungan bersama.

WARISAN

Anak kecil main api
Terbakar hatinya yang sepi
Air mata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang

Nenek moyang kaya raya
Tergadai seluruh harta benda
Akibat sengketa sesamalah kita
Cinta lenyap di arus zaman

Indahnya bumi kita ini
Warisan berkurun lamanya
Hasil mengalir ke tangan yang lain
Pribumi merintih sendiri

Masa depan sungguh kelam
Kan lenyap peristiwa semalam
Tertutuplah hati terkunci mati
Maruah peribadi dah hilang

Kini kita cuma tinggal kuasa
Yang akan menentukan bangsa
Bersatulah hati bersama berbakti
Pulih kembali harga diri

Kita sudah tiada masa
Majulah dengan maha perkasa
Janganlah terlalai teruskan usaha
Melayukan gagah di Nusantara

Isu perobohan kuil yang didirikan secara haram di Ampang ( harus tidak melalui permohonan rasmi, tidak ada kelulusan arkitektural dan kejuruteraan, tidak menurut spesifikasi, pendeknya tidak mengikut saluran dan kewajaran ) bukan sekadar runtuhnya sebuah bangunan untuk upacara agama Hindu. Ia sebenarnya lebih dari itu.

Kuil Sri Mahakaliaman ( anehnya kalau sudah haram peduli apa dengan nama ) khabarnya pernah dirobohkan ketika kerajaan BN memerintah dahulu. Ia didirikan semula oleh pihak yang merasakan bahawa kewujudan kuil di situ suatu keperluan agama walaupun ia tidak mengikut sebarang peraturan seperti juga kebanyakan kuil lain yang tumbuh macam cendawan di merata-rata tempat yang terdapat penganut agama Hindu bermastautin di kawasan tersebut. Seperti biasa, di peringkat awal pembinaan kuil, ia hanya mengambil ruang yang sedikit tetapi kemudiannya membesar dan semakin menyerlah. Kemungkinan ini berlaku kerana keperluan terhadap upacara agama Hindu.

Di sini, kita tidak mahu mempersoalkan tentang kebebasan beragama yang dijamin oleh perlembagaan negara. Itu adalah hak asasi setiap warga negara. Apa yang ingin disentuh ialah modus operandi pembinaan kebanyakan kuil; pacak sesuka hati tanpa proses yang sewajarnya dan dari saiz yang kecil ia semakin membesar dan kemudian mengharapkan pihak berwenang boleh menerima tanpa soal kerana ia merupakan isu agama - sensitif.

Insiden perobohan kuil di Ampang membuak menjadi isu intergriti pegawai kerajaan negeri, isu orang politik menebarkan jala pengaruh bagi mendapatkan simpati 'undi' serta ada sedikit rencah permainan sentimen kaum.

Apakah ada kewajaran Timbalan Yang Di Pertua MPAJ digantung tugasnya hanya kerana beliau sekadar melaksanakan tanggungjawabnya sebagai penjawat awam? Adakah kewajaran isu ini memerlukan campurtangan orang-orang politik sedangkan ia boleh diselesaikan di peringkat MPAJ sendiri? Adakah kewajaran untuk mewajarkan sesuatu yang terlebih dahulu dibuat secara haram seolah-olah berhabis daya untuk 'menegakkan benang yang basah'?








Kita ingin menyorot kembali perisitiwa penyerahan memorandum ( kekecohan ) yang ditimbulkan oleh Hindraf di rumah terbuka Perdana Menteri dan Menteri-Menteri Kabinet yang beragama Islam baru-baru lalu. Peristiwa ini boleh jadi akan membuka tirai kepada lebih banyak lagi tuntutan dan ketidakpuasan hati pihak Hindraf kepada kerajaan dan status quo bangsa Melayu di negara ini.

Sebelum beberapa orang pemimpin Hindraf ditahan di bawah ISA ( kita sama sekali tidak pula menyokong ISA ), mereka diberitakan telah membuat tuntutan yang bukan-bukan kepada kerajaan Inggeris ( sebagai penguasa kolonial yang bertanggungjawab membawa orang-orang India masuk ke Tanah Melayu ) dan menyelar kerajaan Malaysia ( baca : bangsa Melayu ) yang berlaku zalim terhadap mereka sehingga mereka merasa dianaktirikan atau diberi taraf sebagai warga negara kelas dua.

Sebagai orang Melayu kita merasa tersentuh, terkilan, terhina dan terguris dengan sikap dan tindakan mereka. Percubaan menimbulkan 'aksi gempar' dan 'mengacah-acah kesabaran' ketika orang menyambut perayaan di rumah para pemimpin Melayu adalah keterlaluan, biadab dan sangat memualkan. Kita tidak mahu ungkit apa yang sudah terlepas ke tangan mereka hasil toleransi, kompromi politik dan perikemanusiaan kita terhadap mereka. Kita tidak berhasrat untuk membongkar dan menggali semula 'pengorbanan hak dan perasaan, harta dan keringat 'orang-orang Melayu terhadap mereka. Cukuplah kalau kita katakan bahawa bangsa Melayu adalah satu bangsa yang amat pemurah, bertimbang rasa serta lemah lembut dan penyayang. Jika orang-orang Melayu ( katakanlah sebagai kelompok yang agak signifikan ) berada di mana-mana negara di dunia ini, belum tentu akan mengecapi nikmat seperti apa yang mereka ( orang yang mendatang ) perolehi di Tanah Melayu.

Orang Melayu sebenarnya sanggup dan tergamak sampai ke peringkat 'menyusu kera dihutan sedang anak di rumah mati kehausan '. Betapa halus dan tingginya budi pekerti orang Melayu.