About Me

My Photo
burujerdi
Cinta kepada kerabat keluarga Rasulullah dan kasih kepada Tanah Melayu dan Iran. Sangat gembira bila berada di samping kawan-kawan.
View my complete profile

Tun Dr Mahathir

""...today the Jews rule this world by proxy. They get others to fight and die for them." - Tun Dr Mahathir Mohamad, describing how Jews get the dumb goyim to fight their wars for them.

Anti Politik Wang

Anti Politik Wang

Amerisrael


Ketika berkunjung ke sebuah restoran mamak di Ampang selepas tarawikh bersama-sama beberapa orang sahabat, kami mula meminta menimun. Saya seperti biasa memesan teh tarik halia dan seorang sahabat saya meminta air tembikai ( ganda 2 - maknanya lebih buah tembikainya ). Setelah bersembang, sahabat saya minta ditunjukkan bil dan alangkah tidak patutnya apabila harga air tembikai ( ganda 2 ) tadi ialah RM6 segelas - rasa air lebih dari tembikai. Harga seketul 'wade' pula ialah RM0.60 sen yang saiznya besar sedikit dari duit syiling 50 sen.

Umum mengetahui bahawa restoran mamak kebanyakannya mengambil pekerja dari negara India - malangnya pula pekerja-pekerja tersebut ada yang bukan beragama Islam ( ini soal menyediakan makanan halal kerana saya sendiri pernah memesan mi goreng di sebuah restoran mamak dan disediakan oleh seorang pekerja yang bertatoo di lengan). Mungkin ada yang masuk secara haram dan tidak mempunyai sebarang dokumen perjalanan sah. Sesetengahnya tidak langsung ambil peduli soal kebersihan, manakala bau badan mereka juga agak tengik. Senyuman kepada pelanggan - rasanya bau badan mereka menyukarkan mereka untuk mengukir senyuman.

Harga mahal, kotor dan layanan yang tidak mesra pelanggan adalah antara ciri yang melambangkan perniagaan mereka. Tetapi, mereka pantas, sepantas mereka mengira duit dan keuntungan. Jika kita masuk di sesetengah restoran mamak, kita seolah-olah berada di India justeru televisyen yang dipasang hanya menyiarkan filem-filem tamil atau bollywood. Ke mana orientasinya, apa yang hendak diterapkan? Ini tidak termasuk langsung di dalam perkiraan mereka. Rasa 'di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung' bukan prinsip hidup mereka. Mereka merasa selamat kerana rata-rata pengunjung restoran mereka adalah terdiri daripada orang-orang Melayu. Orang Melayu memang tak kisah sangat, apatah lagi mereka beragama Islam.

Apa yang kita mohon ialah supaya pihak PBT menjenguk dan memastikan kebersihan mereka, pihak hal ehwal pengguna memeriksa harga makanan yang dijual, pihak imigresen memantau dan mengesahkan pekerja-pekerja mereka 'lulus hijrah' dan pihak LHDN lakukan pengintipan untuk mewajarkan pendapatan tahunan mereka dengan cukai yang dibayar.


0 Comments:

Post a Comment