About Me

My Photo
burujerdi
Cinta kepada kerabat keluarga Rasulullah dan kasih kepada Tanah Melayu dan Iran. Sangat gembira bila berada di samping kawan-kawan.
View my complete profile

Tun Dr Mahathir

""...today the Jews rule this world by proxy. They get others to fight and die for them." - Tun Dr Mahathir Mohamad, describing how Jews get the dumb goyim to fight their wars for them.

Anti Politik Wang

Anti Politik Wang

Amerisrael

Terkilan dengan senario politik semasa, kempunan melihat lanskap ekonomi yang kian berubah dan menghakis, makin melepas dan tergasir, orang Melayu agak kehilangan halatuju. Mereka tenggelam dalam kemabukan membicarakan kesilapan dan gemar sangat menelanjang keaiban orang lain yang sedarah dan sedaging, sebangsa dan seaqidah walau tidak sewadah dan sependirian. Orang Melayu tampak semu dan letih dengan keletah kalangan peneraju bangsa. Mereka seolah-olah tidak mahu ambil pusing tentang nasib masa depan bangsa dan agama, memperlihatkan sikap kepedulian yang semakin luntur dan gemar berpencak meningkah serta melawan arus. Apa sudah jadi dengan bangsa ini. Songkok dan tanjak sudah tidak berseri lagi bagai cermin berlumut yang menakung air. Orang Melayu bakal menuruti langkah bangsa Gipsi yang dikatakan berasal dari benua India. Mereka gemar hidup gelandangan, merantau dari satu tempat ke satu destinasi dan bernyanyi. Ya, berakademi fantasia. Mereka mengumandangkan lagu-lagu patriotik, walaupun sudah tidak bernegara.

Orang Melayu malah tidak lagi menjadi
bangsa besar dunia, ( siapa yang mahu menyangkal kenyataan ini? ) justeru kegemaran bersengketa, mengadu domba dan hidup berpuak-puak. Mereka kehilangan taring, taji dan tanduk. Yang tinggal hanya hati dan mulut. Hati yang suka kepada perbezaan walaupun bercakap tentang persamaan dan mulut untuk menjaja cerita yang diperturunkan dan disebarkan dari kampung ke kampung, dari sebuah warung kopi ke sebuah warung kopi.

Secara jujurnya, pernahkah orang Melayu bersatu, bermuafakat dan bekerjasama dalam membina kehidupan yang tulen kemelayuan-Islamnya? Kata orang 'sedangkan lidah boleh tergigit' inikan pula sesama orang Melayu. Bolehkah orang Melayu duduk semeja, berunding berlapang dada dengan menanggalkan baju dan jubah kesombongan dan ketakaburan? Bolehkah orang Melayu seiya sekata, senasib sepenanggungan sambil membuang jauh tingkah pertikaian sesama mereka? Ke arah mana orang Melayu pada dekad, abad dan alaf ini?

0 Comments:

Post a Comment